Author Topic: Uttarakhand Feature Films Since 1983 - 1983 से अभी तक बनी उत्तराखंडी फीचर फिल्मे  (Read 35470 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
जागरण संवाददाता, देहरादून: राजधानी में चल रहे उत्तराखंडी फिल्म समारोह-2012 के तीसरे दिन प्रदर्शित गढ़वाली फिल्म इखरी माया दर्शकों का दिल जीतने में कामयाब रही। फिल्म की कहानी जरूर मुंबइया पुट लिए हुए है, लेकिन इसकी कसावट और संवाद दर्शकों को अंत तक बांधे रखते हैं। उत्तराखंड फिल्म एसोसिएशन और देविका क्रियेशन्स की ओर से नटराज सिनेमा में आयोजित समारोह में बुधवार को फिल्म इखरी माया का प्रदर्शन हुआ, जो एक पागल लड़की की कहानी है। फिल्म शुरू होती है दो बहनों की कहानी से, जो एक ही व्यक्ति से प्रेम करती हैं, जबकि यह व्यक्ति छोटी बहन से प्रेम करता है। इस बीच कहानी में नया मोड़ आता है और उसकी प्रेमिका की मौत हो जाती है। इस पर वह प्रेमिका की बड़ी बहन को उसकी मौत की वजह बताता है और खुद भी आत्महत्या कर लेता है। इस पर बड़ी बहन भी पागल हो जाती है। परिस्थितियां बदलती हैं और गांव में आता है एक डॉक्टर, जो उसे ठीक कर देता है। बाद में डॉक्टर के साथ ही उसका विवाह विवाहहो जाता है। फिल्म में कलाकारों का सधा हुआ अभिनय और कहानी में कसावट और संवाद दर्शकों को बांधे रखते हैं। कलाकारों में आशू चौहान, मदनमोहन डुकलान, मोहिनी ध्यानी पटनी व लक्ष्मी रावत मुख्य भूमिकाओं में हैं। निर्मात्री मोहिनी ध्यानी पटनी और निर्देशक सुनील पटनी की इस फिल्म में संगीत सुनील पटनी और गीत डॉ. राजेश्वर उनियाल, राम चमोली ,जगमोहन नेगी व करन कंडारी के हैं।
Surendra Bisht

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
उत्तराखंड सिने अवार्ड्स 2013 के नामांकनों की आधिकारिक घोषणा

वर्ष 2012 मे उत्तराखंड सिने एवं संगीत जगत में फिल्मों एवं संगीत एल्बमो में किये गए उत्कृष्ट कार्यों के लिए विभिन्न श्रेणियो में नामांकन प्रक्रिया सफलता पूर्वक पूरी कर ली गयी हैं। इस कार्य में अपना बहुमूल्य समय देने के लिए यंग उत्तराखंड श्री सुरेश नौटियाल, श्रीमती सुशीला रावत, श्री विनोद रावत श्री दिनेश बिजल्वान श्री महेश प्रकाश श्री रजनीकांत सेमवाल, श्री संतोष खेतवाल, श्री दीवान सिंह कनवाल एवं श्रीमती मधुलिका नेगी जी का आभार ब्यक्त करती है और भविष्य में भी इसी तरह के सहयोग की उम्मीद करती है।
 
श्री सुरेश नौटियाल श्रीमती लक्ष्मी रावत एवं श्री दिनेश बिजल्वान जी यंग उत्तराखंड सिने अवार्ड्स 2013 में "यूका सलाहकार समिति" के सदस्य के रूप में चुने गए आशा है कि इन सदस्यों से यंग उत्तराखंड की टीम को उचित मार्गदर्शन मिलेगा।
 
यंग उत्तराखंड सिने अवार्ड्स 2013 के जूरी सदस्य निम्नलिखित है
 
1. श्री दीवान सिंह बजेली- वरिष्ठ नाटय एवं रंगमंच समीक्षक तथा पर्वतीय सांस्कृतिक कार्यक्रमों की प्रस्तुतियों के प्रशंसक

2. श्री जहूर आलम जी- रंगकर्मी, नाटककार , तथा युगमंच, नैनीताल एवं प्रतिरोध का सिनेमा' आयोजन से जुड़े हुए हैं
 
3. श्रीमती सुशीला रावत - रंगकर्मी, अभिनेत्री एवं उत्तराखंड की पहली महिला

4. श्री विनोद रावत- फिल्म एवं टेलीविजन प्रोडक्सन FIIT पूना से शिक्षा प्राप्त दूरदर्शन में महत्वपूर्ण विभागों में रह चुके हैं

5. श्री महेश प्रकाश - अभिनेता, निर्देशक एवं निर्माता

6. श्री शुधांसू बहुगुणा - संगीत विशेषज्ञ एवं संगीत शिक्षक
 
7. श्री संतोष खेतवाल - लोकगायक, संगीतकार एवं गीतकार

8. श्री दीवान सिंह कनवाल - कुमाऊं के सुप्रसिद्ध लोक गायक एवं गीतकार

9. श्रीमती मधुलिका नेगी - संगीत विशेषज्ञ, गायिका एवं संगीत शिक्षिका
 
10. श्री रजनीकांत सेमवाल - युवा गयाक एवं क्रिएटिव कम्पोजर

आप सभी जूरी सदस्यों का यंग उत्तराखंड सिने अवार्ड्स 2013 में हार्दिक स्वागत है और आशा करते हैं की सभी नामांकनों के सर्वश्रेष्ठ चयन हेतु आपका अनुभव तथा इमानदारी एवं निष्पक्ष मूल्यांकनो से उत्तराखंड सिने एवं संगीत जगत को एक नया आयाम देंगे| दर्शकों द्वारा ऑनलाइन वोट नही इस जूरी कमिटी में 1 जूरी की भूमिका अदा करेगा | ऑनलाइन वोट 9 मार्च से खोली जाएँगी |
 
यंग उत्तराखंड सिने अवार्ड्स 2013 फिल्मों के नामांकन इस प्रकार है

सर्वश्रेष्ठ हास्य कलाकार
 
रमेश रावत - गुन्दुडू बन गे हीरो
दीपक बंगवाल - गुन्दुडू बन गे हीरो
घनानंद- दरोल्या

सर्वश्रेष्ठ खलनायक

जयपाल नेगी – मायादार
 राजेश जोशी - कु होलू ?
 पदमेन्द्र रावत - दरोल्या

सर्वश्रेष्ठ सह अभिनेता
 
राजकुमार बिष्ट – आस
 दीपक ब्यास - इखरी माया
 अभिषेक मैंदोला - गुन्दुडू बन गे हीरो
संजय रावत - छोरा छापर
 
सर्वश्रेष्ठ सह अभिनेत्री

लक्ष्मी रावत - मायादार
 भावना नेगी - छोरा छापर
 पूनम डिमरी - मायादार
 सुमन गौड़ - दरोल्या

सर्वश्रेष्ठ छायाकार
 
विद्या नाथ भारती - आस
 रवि भट्ट - दरोल्या
राजेश रतूड़ी - कमली
ध्रुव त्यागी - छोरा छापर
 
सर्वश्रेष्ठ कहानी
 
राहुल सिंह बोरा - आस
 अनुज जोशी - कमली
दिनेश रावत - दरोल्या

सर्वश्रेष्ठ अभिनेता
 
जीवन रावत - आस
 पन्नू गुसाईं - मायादार
 दिनेश रावत - दरोल्या

सर्वश्रेष्ठ अभिनेत्री
 
मोहिनी ध्यानी - इखरी माया
 रचिता कुकरेती - मायादार
 वीना रावत - दरोल्या

सर्वश्रेष्ठ फिल्म निर्देशक
 
राहुल सिंह बोरा - आस
 अनुज जोशी - कमली
पन्नू गुसाईं - मायादार
 ब्रिज रावत-पदमेंद्र रावत - दरोल्या

सर्वश्रेष्ठ फिल्म
 
आस
 कमली
मायादार
 दरोल्या

संगीत एल्बम के नामांकन इस प्रकार हैं

सर्वश्रेष्ठ गीतकार
 
किशन महिपाल - ऐ जाणू रे मेरी डांडी कान्ठ्यु माँ (ऐ जाणू रे )
 प्रहलाद मेहरा- ऐ जा रे मेरो मुनस्यार (झम्म लागे छि )
 वीरेंदर राजपूत – पावन मेरो उत्तराखंड (नौनी डांडा गौं की )
 मुकेश कठैत - सोची नि छो (हिटो गैरसैण)
 हरभजन पंवार - भंवरा जनि न उड़ छोरी (बिछना)
 
सर्वश्रेष्ठ संगीतकार
 
संजय कुमोला - ऐ जाणू रे
 वीरेंदर राजपूत - नौनी डांडा गौं की
चन्दन - झम्म लागे छि
सुमित बिंजोला - क्वी तुम्हारा जनु चा
 
सर्वश्रेष्ठ गायक

वीरेंदर राजपूत - पावन मेरो उत्तराखंड (नौनी डांडा गौं की )
 किशन महिपाल - अहा सोद सोद (ऐ जाणू रे )
 पप्पू कार्की - ऐ जा रे मेरो मुनस्यार
सुंदर रावत - कनु के कट्याला (माया कु जंजाल)
 जीतेन्द्र टोमकियाल -सिलगड़ी को पाला (डाली को गुलाब)
 
सर्वश्रेष्ठ गायिका
 
सोनी चौहान - क्वी तुम्हारा जनु चा (क्वी तुम्हारा जनु चा)
 मीना राणा - ऐ जा रे दगड़या (नेगी की चेली)
 आकांक्षा रमोला - रूपा भली बांद (बिछना)
 कल्पना चौहान - जब बटी की (उर्वशी)
 
सर्वश्रेष्ठ एल्बम निर्देशक
 
किशन महिपाल - ऐ जाणू रे
 अंकुश सकलानी / किशन महिपाल - झम्म लागे छि
अंकुश सकलानी - झांपा जजमनी
 काँता प्रसाद - क्वी तुम्हारा जनु चा
 
सर्वश्रेष्ठ एल्बम
 
झम्म लागे छि - प्रकाश जोशी / जनार्धन उप्रेती
 झांपा जजमनी - हिमालयन फिल्स्म
 ऐ जाणू रे – हिमालयन फिल्स्म
 नौनी डांडा गौं की - हिमालयन फिल्स्म
 डाली कु गुलाब - प्रकाश जोशी / जनार्धन उप्रेती
 
सभी नामांकित कलाकारों को हार्दिक शुभकामनाएं
by Chandra Kant Negi

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Dr. Rajeshwar Uniyal is Optimistic for Garhwali-Kumauni Film and Music Album Industry Growth

Review of Development of Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) Films -11
                                               Bhishma Kukreti
[Notes on Film and Music Album Industry Growth; Garhwali Film and Music Album Industry Growth; Kumauni Film and Music Album Industry Growth; Uttarakhandi language Film and Music Album Industry Growth; Mid Himalayan regional language Film and Music Album Industry Growth; Himalayan regional language Film and Music Album Industry Growth; North Indian regional language Film and Music Album Industry Growth; Indian regional language Film and Music Album Industry Growth; South Asian regional language Film and Music Album Industry Growth; Asian regional language Film and Music Album Industry Growth; Oriental regional language Film and Music Album Industry Growth]

                  Most of Garhwali –Kumauni film, documentary film and album creative-activists are pessimistic about Garhwali-Kumauni Film and Music Album Industry growth. However, the upcoming Garhwali film/album lyricist Dr. Rajeshwar Uniyal is optimistic for the development in Garhwali, Kumauni (Uttarakhandi) films and albums.  Dr Rajeshwar states in his talk that when the filmmakers and music album makers will produce sensible and sophisticated films or when Garhwali –Kumauni film industry will give birth to directors as Abbas Kiarostami, Daruyush Mehrjui (Iranian film directors); Francois Truffaut, Jean Luc Godard, Jean Renoir, Jacque Rivette (French Film directors), Vittorio De Sica (Italian Film director), Tony Richardson (British Film Director) or Satya Jeet Ray the garhwali-Kumauni film industry will see splendid growth.
  Dr Rajeshwar Uniyal stresses on making class documentary films to promoter Garhwali-Kumauni film literature.
   Dr. Rajeshwar Uniyal was born in Shrinagar, Garhwal on 26/10/1959. Dr. Rajeshwar Uniyal had been political and literature activist in his college days. Dr. Rajeshwar Uniyal is well known research scholar on Garhwali-Kumauni culture and folk literature.   
  As far as Kumauni-Garhwali film and music albums are concerned, Dr. Rajeshwar Uniyal has written around fifteen (15) lyrics/songs for Garhwali films and music albums as –Mala Ku Shyam (produced-Shanti chaturvedi); Meru Uttarakhand, sa ra r r (music albums directed-produced by Mohini Dhyani-Sunil Patni); film –Ikhari Maya and coming film ‘Meri Dhyani (Mohini Dhyani-Sunil Patni) .
  Dr. Rajeshwar pays attention of images of natural beauty of Uttarakhand and its heritage.

[Based on telephonic talk with film and Album lyricist Dr. Rajeshwar Uniyal -09869116784, uniyalrp@yahoo.com]
Reference: Bhishma Kukreti, 2013, उत्तराखंडी फिल्मों का संक्षिप्त इतिहास
Copyright@   Bhishma Kukreti 6/3/2013

Review of Garhwali and Kumauni Films (Uttarakhandi) to be continued...12
Notes on Film and Music Album Industry Growth; Garhwali Film and Music Album Industry Growth; Kumauni Film and Music Album Industry Growth; Uttarakhandi language Film and Music Album Industry Growth; Mid Himalayan regional language Film and Music Album Industry Growth; Himalayan regional language Film and Music Album Industry Growth; North Indian regional language Film and Music Album Industry Growth; Indian regional language Film and Music Album Industry Growth; South Asian regional language Film and Music Album Industry Growth; Asian regional language Film and Music Album Industry Growth; Oriental regional language Film and Music Album Industry Growth to be continued..

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Sunil Patni: Film Producer-Director provides opportunities to New Talents in Garhwali-Kumauni Films

Review of Development of Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) Films, music albums, documentary films -13
                                               Bhishma Kukreti
[Notes on Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; Garhwali Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; Uttarakhandi Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; Mid Himalayan regional language Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; Himalayan regional language Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; North Indian regional language Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; Indian regional language Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; Asian regional language Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; Oriental regional language Film Producer-Director provides opportunities to New Talents]
               When you meet Hindi, Bhojpuri film-TV serial music director Sunil Patni in any Garhwali-Kumauni social organization’s meet you will surprise that a non Garhwali Sunil Patni speaks better Garhwali than you. Under the banner of Shri Badri Vishal Music Company, with his wife Mohani Dhyani Patni, Sunil Patni produced and directed a VCD film and four music albums.
                  Sunil Patni was born on 5/12/1968 in Delhi. From his childhood he was attracted to music. He took music training in Gandhrva and under other musicians. Sunil Patni was called a ‘Pianists’ in his student life. Sunil came to Mumbai and tried his talent with Hindi TV serial as music director. Till date Sunil provided back ground music and music to more than hundred Hindi TV serials and more than hundred Bhojpuri films and music albums.
                   Eighteen years back, Sunil Patni married to a music lover Garhwali girl Mohni Dhyani (Ranakot, Kandwalsyun) and was attracted to Garhwali culture, folk music and heritage. Mohini’s father is a priest in Badrinath temple. Sunil frequently visits Badrinath valley.
            Ikhari Maya is first VCD film of Shri Badri Vishal Music Company, Meru Uttarakhand, S r r etc are music albums of the same banner.  Sunil Patni provides opportunities to new talents than already in the industry. Ram Chamoli, Dr. Rajeshwar Uniyal a couple of names those got introduction in the industry due to Mohini and Sunil.
            Sunil Patni is optimistic about future of Garhwali-Kumauni film industry. Sunil states that if the subject of film and music album is sophisticated, according to Garhwali culture the audience likes it but not against culture.
  At present, Sunil is busy in the post production of ‘Meri Dhyani’ a Devi based subject of Garhwali film. Sunil is ready to l release the religious Garhwali  film ‘Meri Dhyani’ on the occasion of  Navratra of April 2013.
[Based on telephonic talk with film writer, film and documentary director, music director Sunil Patni- 09867601590]
Reference: Bhishma Kukreti, 2013, उत्तराखंडी फिल्मों का संक्षिप्त इतिहास

Copyright@   Bhishma Kukreti 7/3/2013

Review of Garhwali and Kumauni Films, music albums, documentary films (Uttarakhandi) to be continued...14
Notes on Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; Garhwali Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; Uttarakhandi Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; Mid Himalayan regional language Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; Himalayan regional language Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; North Indian regional language Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; Indian regional language Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; Asian regional language Film Producer-Director provides opportunities to New Talents; Oriental regional language Film Producer-Director provides opportunities to New Talents to be continued…

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
                   Rajendra Chauhan:  a music director provided Music to 5000 Songs
Review of Development of Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) Films, Music Albums, Documentary films -14
                                                Bhishma Kukreti
         [Notes on music director provided Music to 5000 Songs; Garhwali language music director provided Music to 5000 Songs; Kumauni language music director provided Music to 5000 Songs; Mid Himalayan language music director provided Music to 5000 Songs; Himalayan language music director provided Music to 5000 Songs; Himanchali language music director provided Music to 5000 Songs; Haryanvi language music director provided Music to 5000 Songs; Ladakhi language music director provided Music to 5000 Songs; Bhojpuri  language music director provided Music to 5000 Songs; North Indian regional language, Indian regional  language music director provided Music to 5000 Songs;  Asian  regional  language music director provided Music to 5000 Songs;   Oriental regional  language music director provided Music to 5000 Songs]   
         Many critics state that there is shortage of knowledgeable technicians in Garhwali and Kumauni filmdom (Hillywood). However, it is not so. There are well conversant film-creative in Kumauni-Garhwali filmdom (Hillywood) as Rajendra Chauhan who provided music for at least 5000 songs (Hindi, Bhojpuri, Ladakhi, Awadhi, Haryanvi, Himachali, Kumauni and Garhwali).
                     Rajendra’s forefathers settled in Kotdwara from Chakotiya, Masi, Almora, Kumaun long back. Born on 28/1/1967 at Kotdwara, Garhwal, Rajendra had attraction for music and songs. In his student life, Rajendra Chauhan used to participate in cultural programs regularly. After finishing his studies, Rajendra Chauhan came to Delhi and joined ‘T Series’ where Rajendra got  opportunities providing music for more than 5000 songs in various languages music albums or audio cassettes.
              Rajendra Chauhan provided music for Garhwali VCD films as ‘Bwari to ini (1998, director- B.s Negi); Satmanglya (1999, directed by Mahavir Negi); Bhagwani Beti (directed by Subhash sajwan, 2003) and Pativrta Rami (directed by Santosh Khetwal, 2010).
ब्वारी हो त इनि (निर्देशन -बी एस नेगी , १९९८ )
सतमंगऴया (महावीर नेगी , १९९९ )
भग्यानी बेटी (निर्देशन -सुभाष सजवाण , २००३ )
पतिव्रता रामी (निर्देशन संतोष खेतवाल , २०१० )
   Chauhan provided music in tens of Garhwali and Kumauni music albums. Very soon, Chauhan will release his own production music album ‘Vasanti’.
   Rajendra Chauhan is worried about worsening situation for Garhwali-Kumauni (Hillywood) films and music albums that the producers don’t get return in time or nor get return at all. Chauhan states that in long past, fifty music Garhwali-Kumauni (Hillywood) albums were being released every month and now, he does not get news of new release. However, Chauhan is optimistic that Garhwali-Kumauni (Hillywood) film creative will find the ways in nearest future and Garhwali-Kumauni (Hillywood) film industry will re-bloom.   

[Based on telephonic talk with film, music album -Music Director Rajendra Chauhan - 09810469382]
Reference: Bhishma Kukreti, 2013, उत्तराखंडी फिल्मों का संक्षिप्त इतिहास

Copyright@   Bhishma Kukreti 10/3/2013

Review of Garhwali and Kumauni Films, music albums, documentary films (Uttarakhandi) to be continued...14
Notes on music director provided Music to 5000 Songs; Garhwali language music director provided Music to 5000 Songs; Kumauni language music director provided Music to 5000 Songs; Mid Himalayan language music director provided Music to 5000 Songs; Himalayan language music director provided Music to 5000 Songs; Himanchali language music director provided Music to 5000 Songs; Haryanvi language music director provided Music to 5000 Songs; Ladakhi language music director provided Music to 5000 Songs; Bhojpuri  language music director provided Music to 5000 Songs; North Indian regional language, Indian regional  language music director provided Music to 5000 Songs;  Asian  regional  language music director provided Music to 5000 Songs;   Oriental regional  language music director provided Music to 5000 Songs to be continued…


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
 Kanta Prasad Kothiyal: A Multi Talented Garhwali-Kumauni Film Activist

Review of Development of Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) Films, Music Albums, Documentary films -15
                                                Bhishma Kukreti
[ Notes on multitalented film personality, multitalented Hillywood film personality, multitalented Uttarakhandi film personality, multitalented Garhwali film personality, multitalented Kumauni film personality, multitalented Mid Himalayan film personality, multitalented Himalayan film personality, multitalented regional language film personality, multitalented north Indian regional language film personality, multitalented  Indian regional language film personality, multitalented Asian  regional language film personality, multitalented Oriental  regional language film personality]

             Kanta Prasad Kothiyal is multitalented Hillywood personality of Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) film industry.
               Born on 8/10/1975 in Narayan Bagad, Chamoli, Garhwal, Kanta Prasad Kothiyal completed diploma in Drama from NSD Delhi and diploma in music from Sangeet Academy Delhi after passing M.A degree. The attraction for music and drama by Kothiyal was from his child hood.
                    After completing professional training in film, drama and music Kanta Prasad entered in Hillywood or Garhwali Kumauni film industry.   
Kanta Prasad is screen playwright, actor, and director in film industry.
Kanta Prasad Kothiyal was assistant director to Pradeep Bhandari for films as  Bata ki Byoli and Pativrta rami Garhwali films.
Kanta Prasad was full time director of films as ‘ Kalchakra’  ‘Meru Kalya’ (2009),  ‘Shyam Dhaleni ch’) and he is screen playwright too.
 Kanta Prasad acted films as Kaiko Bana (direction- Pradeep Bhandari), Fyunli Javan hwe ge (direction- Mahesh Prakash) , Myaru Kalya and Kalchakra. Kanta Prasad Kothiyal also acted in well discussed Hindi film ‘Akhari Munadi’.
   Kanta Prasad acted in about 100 Garhwali Music albums and directed more than 30/thirty Garhwali music albums.
      Fully dependent on Hillywood for his earning, Kanta Prasad is of opinion that unless there is unity among Hillywood film activists the state government will not act upon the development of Kumauni-Garhwali film industry.
The drama culture creates future film activists. Kanta Prasad is sad that there is no Drama culture in modern Kumauni-Garhwali society.
[Based on telephonic talk with film, music album – Director, script writer and actor Kanta Prasad Kothiyal 09997777899, kantaprasad999@gmail.com]
Reference: Bhishma Kukreti, 2013, उत्तराखंडी फिल्मों का संक्षिप्त इतिहास

Copyright@   Bhishma Kukreti 11/3/2013

Review of Garhwali and Kumauni Films, music albums, documentary films (Uttarakhandi) to be continued...16
Notes on multitalented film personality, multitalented Hillywood film personality, multitalented Uttarakhandi film personality, multitalented Garhwali film personality, multitalented Kumauni film personality, multitalented Mid Himalayan film personality, multitalented Himalayan film personality, multitalented regional language film personality, multitalented north Indian regional language film personality, multitalented  Indian regional language film personality, multitalented Asian  regional language film personality, multitalented Oriental  regional language film personality to be continued..


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
मूर्धन्य हास्य कलाकार घन्ना भाई: एक अतृप्त कलाकार

 

                                             प्रस्तुति : भीष्म कुकरेती 

 

               घन्ना भाई का नाम गढ़वाली सांस्कृतिक कार्यक्रमों व गढवाली फिल्मों में एक जाना पहचाना नाम है। घन्ना भाई अब गढवाली फिल्मों व ऐलबमों में भी जाना पहचाना नाम ह। 4/8/1953 को गंग्वाड़ा गाँव (पट्टी-गग्वाड़स्यूं, पौड़ी गढ़वाल) में जन्मे घन्ना भाई ने 1970  से स्टेज पर काम करना शुरू कर दिया था और दर्शकों को उनकी कॉमेडी पसंद आने लगी थी।  फिर 1980 से श्री नरेंद्र सिंह नेगी के संग जुड़ने के बाद तो घन्ना भाई गढवाली स्टेज के बताक बादशाह बन गये। आज भी गढवाली स्टेज को घन्ना भाई का हास्य में कोई विकल्प नही मिल पाया है। घन्ना भाई ने बीजेपी के टिकट पर   विधान सभा चुनाव लड़ा  किन्तु चुनाव में हार गये। हाँ एक बात आज भी गौरतलब  है कि लोगों यह पता है कि घन्ना भाई चुनाव हारे किन्तु उनके खिलाफ कौन चुनाव जीते  वह बहुसंख्यकों को नही पता।

 

      मेरी आज घन्ना भाई से फोन पर लम्बी बात हुयी जिसे मै साक्षात्कार रूप में प्रस्तुत कर रहा हूँ। बातचीत गढ़वाली में ही हुयी।

 


भीष्म कुकरेती- घन्ना भाई नमस्कार ! मै मुंबई से भीष्म कुकरेती बोल रहा हूँ और लेखक भी हूँ।

घन्ना भाई- नमस्कार नमस्कार। भै मैंने आपके लेख  लेख पढ़े हैं।

भीष्म कुकरेती- घन्ना भाई मै आज केवल गढ़वाली गढवाली फिल्मों और ऐल्ब्मों के बारे में बातचीत करनी है जो इंटरनेट में छपेगी।

घन्ना भाई- दा बवालों ! बड़ी बात! कहिये क्या बात करना चाहते हैं।


भीष्म कुकरेती- आपने कई ऑडियो केसेट भी निकाले हैं जिसमे आपकी  हास्य कला का अछा उभार है।

घन्ना भाई-याद ना दिलाओं उस बक्त की। केसेट का जमाना याने गढवाली संगीत और मिनी ऑडियो ड्रामाओं के लिए स्वर्ण युग।


भीष्म कुकरेती- जी आपने किन किन गढ़वाली-कुमांउनी फिल्मो-ऐल्बमों  में काम किया?   

घन्ना भाई- घरजवैं, कौथिग, बेटी ब्वारी, बंटवारु, ब्वारी हो इनि, सतमंगऴया, औंसी की रात, जीतु  बगड्वाळ,चक्रचाळ जैसी  फीचर फिल्मों में  काम किया।           


भीष्म कुकरेती- और डीवीडी फ़िल्में

घन्ना भाई- घन्ना भाई एम् बी बी एस ' घन्ना भाई चालबाज, 'घन्ना गिरगिट अर यमराज, भग्यान  बेटी, भजराम  हवलदार,  अबेर  आदि जैसी कई डीवीडी फिल्मों में बतौर हास्य कलाकार काम किया। 


भीष्म कुकरेती- फिर अलबमों का क्या हाल रहे?

घन्ना भाई-  दसियों गढ़वाली ऐल्बमों में कॉमेडी की।


भीष्म कुकरेती- आपने दर्द या मृत्यु पर कॉमेडी की है?

घन्ना भाई- मैंने मृत्यु आधारित हास -परिहास विषय पर शायद काम नही किया किन्तु मृत्यु पर भी दर्शक कैसे हंसते हैं की याद मुझे है।


भीष्म कुकरेती- यह कौन सा सिक्वेंस था कि ब्लैक कॉमेडी  पैदा हो गयी?

घन्ना भाई- मेरे पिता  जी की मृत्यु पर मैंने मुंडन किया हुआ था और उसी दौरान मुझे स्टेज पर कलाकारी करनी पड़ी। खल्वाट मुंड लिए मै जैसे ही स्टेज पर आया कि दर्शक हंसने लगे। जब उद्घोषक ने दुखदायी सूचना दर्शकों को दी कि  चूंकि मेरे पिताजी का देहांत हुआ है और घन्ना भाई को मुंडन करना पड़ा तो दर्शक और जोर से हंसने लगे।


भीष्म कुकरेती- क्या दर्शक इतने असम्वेदनशील होते हैं?

घन्ना भाई-नही वे मेरे प्रति सम्वेदनशील ही थे कि  मेरे दुःख से भी वो हंसना चाहते थे। हास्य कलाकार जब नामी कलाकार हो जाय तो दर्शक उसके हर मूवमेंट पर हंसना नही भूलते।


भीष्म कुकरेती- आपने किसी जाति  पर आक्षेप से हंसी पैदा की है? जैसे मुझे  याद है कि आपने एक नेपाली कुली  के किरदार की नकल स्टेज पर की थी।

घन्ना भाई-नहीं किसी जाति  पर आक्षेप याने रेसिज्म विषय पर मैंने कभी भी कॉमेडी नही की। जहां तक नेपाली करेक्टर की नकल का सवाल है वह दो भाषाओं गढ़वाली और नेपाली  बोलने के अंतर से उत्पन की गयी कॉमेडी थी।   


भीष्म कुकरेती- अवगुणों की खिल्ली उड़ाती कॉमेडी की?

घन्ना भाई- हाँ !स्टेज पर और कई फिल्मों-एल्बमों में कंजूस , पियक्कड़ प्रवृति के अवगुणों से उत्पन  हास्य में मै  साझीदार रहा हूँ।


 भीष्म कुकरेती- कभी कभी कलाकार को स्क्रिप्ट की जगह स्वयं ही हास्य पैदा करने के लिए इम्प्रोवाइज या सुधार करना पड़ता है

घन्ना भाई- यह तो रोजमर्रा का काम है। स्टेज और फिल्मों -ऐलबमों में अक्सर ऐसा होता है कि मुझे स्वयं ही सम्वाद और अदायगी में तुरंत बदलाव करना ही पड़ता है।


भीष्म कुकरेती- आपने किन किन फिल्मों -एल्बमों में व्यंग्यात्मक हास्य या वैकल्पिक हास्य पैदा किया है।

घन्ना भाई-वैसे तो हरेक हास्य रचना में दर्द व व्यंग्य छुपा ही रहता है किन्तु भग्यान  बेटी, अबेर में  व्यंग्य कोटि का हास्य है।


भीष्म कुकरेती- शारीरिक मूवमेंट गति या शरीर के अंगो से  से उत्पन हास्य के बारे में बताईये

घन्ना भाई- तकरीबन हरेक फिल्मों व ऐल्बमों में मेरे शरीर की गति व अंगो को अजीव तरह से गति देने से भी मैंने हास्य पैदा किया है।


भीष्म कुकरेती- उल जलूल परिस्थिति या परिधान से जन्मित हास्य भी आपने दिया है?

घन्ना भाई- हाँ ऊलजलूल हरकतें तो हास्य पैदा करती ही हैं तो स्टेज व फिल्मों में ऐसे किरदार निभाने ही पड़ते हैं। ऊलजलूल परिधान का एक उदाहरण 'बेटी ब्वारी' का है जिसमे मैं बुर्या (जुट का बड़ा बैग ) फना रहता हूँ।


भीष्म कुकरेती- कभी कभी कलाकार भावहीन होकर सम्वाद बोलता है और इसी भावहीन व संवाद अदायगी से हास्य उत्पन होता है।

घन्ना भाई- जैसे श्री सुरेन्द्र शर्मा कविता पाठ करते समय भावहीन चेहरा दिखाते है।


भीष्म कुकरेती- हाँ जी! अपने ऐसा किरदार किया है कि किरदार भावहीन हो किन्तु सम्वाद और भावहीनता हास्य पैदा करे।

घन्ना भाई-फिल्मों में तो नहीं किन्तु स्टेज में कभी कभी प्रयोग अवश्य किया है।


 भीष्म कुकरेती- सामयिक घटनाओं पर फिल्मों या ऐल्बमों में हास्य पैदा किया है क्या?

घन्ना भाई- हाँ श्री नरेन्द्र सिंह नेगी जी के कई ऐलबमों में सामयिक विषयों पर मेरे किरदार ने हास्य और व्यंग्य दोनों पैदा किये है।


भीष्म कुकरेती- शब्द जाल या अलंकृत भाषा से भी हास्य पैदा किया जाता है।
 
घन्ना भाई- वैसे अभी तक मुझे मेरे सम्वादों से संतोष नही मिला।


भीष्म कुकरेती- किसी की बेज्जती से भी हास्य पैदा किया जाता है।

घन्ना भाई-जी हाँ स्टेज में और कई फिल्मों में मेरा किरदार किसी अन्य किरदार की बेज्जती करता है या कोई और किरदार मेरे किरदार की खिल्ली उडाता है तो हास्य पैदा हुआ है। दर्वड्या डीवीडी फिल्म में यह सब आपको मिलेगा। 


भीष्म कुकरेती- पैरोडी के बारे में

घन्ना भाई-यह तो स्टेज और कई फिल्मों में हुआ है।


भीष्म कुकरेती- चापलूसी से भी हास्य पैदा किया जाता है।

घन्ना भाई-जी हाँ ! .बथौं' फिल्म में आपको चापलूसी से पैदा किया गया हास्य मिल जाएगा। घन्ना भाई के सिक्वेल्सों  में भी कई जगह चापलूसी से मैंने हास्य पैदा किया है।   


भीष्म कुकरेती- कभी कभी टैक्नोलोजी या किसी अपरिचित कार्य से भी  हास्य पैदा किया जाता है।

घन्ना भाई-हाँ दोएक फिल्मों में जैसे  मैं खाना बनाना नही जानता फिर जब खाना बनाता हूँ तो किस प्रकार मुझे उलझने होती हैं से भी हास्य पैदा किया है। 


भीष्म कुकरेती- संगीत से भी हास्य पैदा किया जाता है।

घन्ना भाई-जी ! मेरे किरदार के कार्योकलापों  में बैक ग्राउंड म्यूजिक इस तरह दिया जाता है की हास्य भाव को बल मिले।


भीष्म कुकरेती- घन्ना भाई कभी कभी दृष्य  याने विजुअल्स ही हास्य पैदा क्र देते हैं।

घन्ना भाई-भीष्म जी ! गढ़वाली फिल्मों में मुझे ऐसे दृश्य याद  नही हैं। मै  तो फिल्मों में निर्देशक का शत प्रतिशत गुलाम होता हूँ। जो डाइरेक्टर कहता है मै अभिनय कर देता हूँ।


भीष्म कुकरेती- कभी कभी किसी वास्तु के पुनर्निर्माण में गलतियाँ दिखा कर भी हास्य पैदा किया जाता है, जैसे कोई चीज टूट जाय और उसे जोड़ना हो या ताजमहल को दुबारा बनाना जैसी घटनाओं से भी हास्य पैदा होता है। जैसे हिंदी में एक फिल्म बनी जिसमे फेक यूनिवर्सिटी बनाई जाती है और फिर हास्य व्यंग्य पैदा होता है।

घन्ना भाई-दा बवालों! ऐसे सोच के लेखक गढ़वाली फिल्म संसार में कहाँ हैं?


भीष्म कुकरेती- जी हमने हास्य के तकरीबन हरेक विधाओं पर बात की और यह साबित हुआ कि आपने हास्य की सभी विधाओं के किरदार निभाएं है। यह मेरा सौभाग्य है कि मुझे आपसे बात करनी का मौक़ा मिला।   

घन्ना भाई- दा ब्वालो! मुझे भी आपसे बात करने में आनन्द आया।


भीष्म कुकरेती- गढ़वाली फिल्मों का भविष्य क्या है ?

घन्ना भाई-अन्धकार, जब तक पाइरेसी और मुफ्त में डाउनलोडिंग बंद नही होगी गढ़वाली फिल्मों और ऐल्बमों का भविष्य है ही नही 


भीष्म कुकरेती- परिवार के बारे में भी बताइये

घन्ना भाई- पत्नी बीमार रहती है और घरेलू कार्य जैसे भोजन बनाना आदि का काम स्वयम मुझे करना पड़  रहा है। दो लडके इंजिनियर हैं और नौकरी करते हैं . मै  कभी देहरादून या पौड़ी रहता हूँ। 


भीष्म कुकरेती- क्या आप अपने हास्य कलाकारी काम से संतुष्ट हैं ?

घन्ना भाई-दा ब्वालो! मै  बहुत ही अतृप्त कलाकार हूँ अभी भी मै ऐसा  किरदार करना चाहता हूँ कि जो हास्य में अमर किरदार  बन जाय।


भीष्म कुकरेती- कोई ख़ास विषय पर  आप फिल्म बनाना चाहेंगे?

घन्ना भाई- जी मेरा सपना है कि मै ऐसी फिल्म में काम करूँ जिसमे मेरा  किरदार शराब के नशे का गढ़वाल से जड़ नाश कर  देता है। फिल्म को देखकर लोग पूरी तरह शराब पीना छोड़ दें।


भीष्म कुकरेती- घन्ना भाई आपने मुझसे इतनी देर तक बात की मै आपका आभारी हूँ

घन्ना भाई-  धन्यवाद कुकरेती जी  , फोन करदा रयां

 

Copyright@ Bhishma Kukreti 12/3/2013

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Ravi Bhatt: A Cinema Photographer Ambitious for Taking Garhwali -Kumauni Films on International Cinema Map 


Review of Development of Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) Films, Music Albums, Documentary films -17

                                                Bhishma Kukreti

[Notes on Regional language Film Cinema photographers; Hindi Film Cinema photographers; Garhwali Regional language Film Cinema photographers; Kumauni Regional language Film Cinema photographers; Uttarakhandi Regional language Film Cinema photographers; Mid Himalayan Regional language Film Cinema photographers; Himalayan Regional language Film Cinema photographers; Punjabi Regional language Film Cinema photographers; North Indian Regional language Film Cinema photographers; Indian Regional language Film Cinema photographers; SAARC Countries Regional language Film Cinema photographers; Asian Regional language Film Cinema photographers; Oriental Regional language Film Cinema photographers]

                It is no surprise that effective and memorable film requires a good camera work but audience randomly know about cameraman. Most of the successful, unforgettable movies have excellent camerawork.
   Ravi Bhatt is one of the brilliant Cinema Photographer of Garhwali-Kumauni film world (Hillywood). Born on 12/7/1971 in Prem Nagar, Rudraprayag Garhwal, Ravi Bhatt came to Delhi in search of job after passing his Intermediate degree. He got job in Radha Entertainment Company (Punjab) an Audio Cassette company, where he learnt camera operation.
               Ravi Bhatt as cameraman worked in different fields of cinematography.
           Roadies (UTVbindass0 and Little Master Chef of Star Plus (Colosceum Pro. House Mumbai) are two profile shoot in the name of Ravi Bhatt as cameraman.
Ravi Bhatt was Cinema Photographer for a reality show called Mission Army for Geography channel.
                 The Cinema Photographer Ravi Bhatt also did shoot corporate films for Hevels, Microtack and Agrotak. 
        There was applaud appreciation for the work of Ravi Bhatt as cinema photographer in TV channel programs as  Apni Boli Apna Desh (ATN);Mele Punjab De (Lashkara);Ek Mulakat ( Lashkara);Akhara  ( channel Punjab).
  The famous regional film Cinema Photographer Ravi Bhatt has credentials in films as Majboor (Hindi, directed by- Gajender Malik);Ek Suhagan(Hindi, director- Shejad Akhtar); Kafan (Hindi, director- Gajender Malik); Tuti Churiyan (Hindi, director-Gajender Malik);Sikh Shahidi (Punjabi, director- Ranjit Singh);Rehat Payari Mujko (Punjabi, director, Tejender Sachdeva);Lungi Bau (Punjabi, director- Tejender Sachdeve).
          As a Cinema Photographer, Ravi Bhatt did shoot more than 55 Garhwali-Kumauni music albums and around 40 Punjabi music albums.
  The public and critics appreciated the work of Cinema photographer Ravi Bhatt for his camera work in Garhwali DVD films as Bakivat (directed by Devender Mundepi); Maya Ka Sauder (directed by Virender Sajwan);Fayouli Jawan Vahegi  (directed by Mahesh Prakash);Prem (directed by  Mahesh Prakash);Sankalp (directed by Mahesh Prakash);Main Sunder Shaon (directed by Mahesh Prakash);Teru Meru Saath (directed by Mahesh Prakash);Bhagirathi (directed by Mahesh Prakash); Sanchi Maya (directed by  Mahesh Prakash); Meru Jayo (directed by Ashok Chauhan); Meru Suhag(directed by  Anil Bisht); Janam Bhumi  (directed by Virender Sajwan);Shyam Dhalni Cha (directed by Kanta Prasad).;Ullar (directed by B.S Rawat).
             The cinema photographer Ravi Bhatt says that since there are no faculties available for cinema photography for Garhwali –Kumauni films in hills of Uttarakhand as trolley, rail or crane etc, the cameraman has to apply many tricks, methods and experiments to get the real effects as per film need or director’s need.
              Ravi Bhatt has ambition to take Garhwali-Kumauni films name from cinema photography angle to International film map. Ravi says that the camera can show best of Himalayan beauty and culture together for International audience as American Beauty, Memories of Geisha,The Godfather, Morte a Venezia, Barry Lyndon, Ben Hur,Wo HuCang Long, Shindler’s List, ShichininNo Samurai .


[Based on telephonic talk with film, music album –Cameraman Ravi Bhatt,HE-306 , phase -5
Mohali, (Punjab), 09815411831, ravibhatt71@gmail.com,)


Reference: Bhishma Kukreti, 2013, उत्तराखंडी फिल्मों का संक्षिप्त इतिहास

Copyright@   Bhishma Kukreti 11/3/2013

Review of Garhwali and Kumauni Films, music albums, documentary films (Uttarakhandi) to be continued...18
Notes on Regional language Film Cinema photographers; Hindi Film Cinema photographers; Garhwali Regional language Film Cinema photographers; Kumauni Regional language Film Cinema photographers; Uttarakhandi Regional language Film Cinema photographers; Mid Himalayan Regional language Film Cinema photographers; Himalayan Regional language Film Cinema photographers; Punjabi Regional language Film Cinema photographers; North Indian Regional language Film Cinema photographers; Indian Regional language Film Cinema photographers; SAARC Countries Regional language Film Cinema photographers; Asian Regional language Film Cinema photographers; Oriental Regional language Film Cinema photographers to be continued…

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Mahesh Prakash Directed highest numbers of Garhwali –Kumauni Films

Review of Development of Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) Films, Music Albums, Documentary films -18

                                                Bhishma Kukreti

[Notes on film director directed highest numbers of regional language films; film director directed highest numbers of Garhwali language films; film director directed highest numbers of Uttarakhandi regional language films; film director directed highest numbers of Mid Himalayan regional language films; film director directed highest numbers of Himalayan regional language films; film director directed highest numbers of North Indian regional language films; film director directed highest numbers of Indian  regional language films; film director directed highest numbers of South Asian regional language films; Asian film director directed highest numbers of regional language films;  film director directed highest numbers of Oriental  regional language films]
   
         Mahesh Prakash is the film activist that directed highest numbers of Garhwali VCD film.  It is because his hard work in drama/theatre that made him famous Garhwali VCD film director.
            Mahesh Prakash was born on 6/4/1966 in Bhitkot village, Syunsi-Baijron, Dhoundiyalsyun, Pauri Garhwal. Mahesh Prakash who directed highest numbers of Garhwali VCD films is Art Graduate from Delhi University.
   At the age of twelve, Mahesh Prakash started performing in stage plays/drama. Mahesh Prakash acted in Hindi plays Khilone Sans ke,  Pahle aur Abhi, Kalakanta aur Kalakar, Jareena, Ek Foll ek Kuta, Bhagwan dekhta Raha, Maharaja sheikh Chilli, Ladli, Parat Dar Parat, Sabak. Mahesh Prakash directed Hindi stage play Maharaja Sheikh Chilli.
  Mahesh Prakash was always connected to Garhwali theatre of Delhi and acted in Garhwali stage plays as Abhagi Kamla, Ghat, Khichdi Khayin Khushi, Jua, Hari Hindwan, Mangtu Bualya and Adalat. Mahesh Prakash directed Garhwali stage play Mangtu Baulya (written by Swaroop Dhaundiyal) too.
   Mahesh Prakash acted in Hindi television films as Pyara Bachpan, Chitthi Ayi hai, Heera for Doordarshan.
  Mahesh Prakash produced and directed regional television serials for Doordarshan as Hamari baten Apki Yaden (100 episods), Khel khel me jito.   
     Mahesh Prakash directed highest numbers of Garhwali VCD films as:
 Mi Sundar Chaun a Garhwali film that talks about the real beauty is on characters of human being than physical beauty.
Garhwali film ‘Fyunli Javan hwe ge discusses the problems of mass human migration from hills of Garhwal. Tero Mero Sath Garhwali film provides alternate to settle in rural Garhwali youth by migrated Garhwalis (re-migration from plains to rural Garhwal).
Garhwali film Meri Pyari Bhauji is about sacrifice of two women.
The film makers on most of Indian languages made film on subject of Devdas as the story shows romance and love from different angle. Mahesh Prakash also made Garhwali film Prem on the subject of Devdas.
Garhwali film Adalat is adaption of Garhwali drama written by Swarup Dhundiyal.
 Dukh ka Knad Suckh ka Fool a Garhwali film discusses about the ups and downs of life.
Garhwali film ‘Byakhuni Jhanjh is about the social problem of alcoholism in rural Garhwal.
Ek Ma ki Beti a Garhwali film is about the love and many situations of woman in the human life. 
Mahesh Prakash also acted in Garhwali films as Jaunlya Bhai, Pardes.
    Mahesh Prakash is worried about decline in business of Garhwali-Kumauni film (Hillywood) industry. Mahesh blames for this worsening position of Garhwali-Kumauni film business to bad quality film making by many film makers, piracy at all levels, easy down loading technology. Mahesh urges state government to take many steps to protect Hillywood or Garhwali –Kumauni film industry. Mahess argues that the Garhwali-Kumauni film activists are divided and this is also one cause for diminishing position of Garhwali-Kumauni film industry.                   
[Based on telephonic talk with Garhwali-Kumauni film director Mahesh Prakash, Delhi, 09811953305. taniyfilms@yahoo.co.in )


Reference: Bhishma Kukreti, 2013, उत्तराखंडी फिल्मों का संक्षिप्त इतिहास

Copyright@   Bhishma Kukreti 13/3/2013

Review of Garhwali and Kumauni Films, music albums, documentary films (Uttarakhandi) to be continued...19
Notes on film director directed highest numbers of regional language films; film director directed highest numbers of Garhwali language films; film director directed highest numbers of Uttarakhandi regional language films; film director directed highest numbers of Mid Himalayan regional language films; film director directed highest numbers of Himalayan regional language films; film director directed highest numbers of North Indian regional language films; film director directed highest numbers of Indian  regional language films; film director directed highest numbers of South Asian regional language films; Asian film director directed highest numbers of regional language films;  film director directed highest numbers of Oriental  regional language films to be continued…



Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
उत्तराखंड फिल्म पत्रकारिता संस्कृति की आवश्यकता -मदन डुकलाण 

 

                                                  प्रस्तुति: भीष्म कुकरेती


[ गढ़वाली -कुमांउनी फिल्म समीक्षा ने अभी कोई विशेष रूप अख्तियार नही की। इसी विषय पर गढ़वाली ,साहित्यकार  सम्पादक , नाट्य कर्मी, गढ़वाली फिल्म -ऐल्बम कर्मी श्री मदन डुकलाण से फोन पर बातचीत हुयी। जिसका साक्षात्कार के रूप में रूपांतर किया गया है ]


 भीष्म कुकरेती- गढ़वाली फिल्म पत्रकारिता के बारे में आपका क्या ख़याल है।

मदन डुकलाण - जी जब प्रोफेस्नालिज्म के हिसाब से गढ़वाली -कुमाउनी फिल्म निर्माण  ही नही हो पाया तो गढ़वाली -फिल्म पत्रकारिता में भी कोई काम नही हुआ
 

भीष्म कुकरेती- पर समाचार पत्रों में गढ़वाली -कुमाउनी फिल्मों के बारे में समाचार , विश्लेष्ण तो छपता ही है

मदन डुकलाण - कुकरेती जी ! अधिकतर सूचना या विश्लेषण फिल्मकारों द्वारा पत्रकारों को पकड़ाया गया विषय होता है जो आप पढ़ते हैं।

 भीष्म कुकरेती- आप गढ़वाली फ़िल्मी पत्रकारिता की कितनी आवश्यकता समझते हैं?
मदन डुकलाण -गढ़वाली -कुमाउनी फिल्मों के लिए विशेष पत्रकारिता  की  आवश्यकता अधिक है।  गढ़वाली-कुमाउनी फिल्म उद्योग को बचाने और इसे प्रोफेसनल बनाने के लिए  गढवाली-कुमाउनी फिल्म जौर्नेलिज्म की अति आवश्यकता है।

भीष्म कुकरेती-  आधारभूत फिल्म विश्लेषण पर ही बात की जाय  कि किस तरह एक फिल्म का विश्लेषण किया जाना चाहिए
मदन डुकलाण -सर्व प्रथम तो पहले ही खंड में फिल्म के वारे में एक पंक्ति में विश्लेषक की राय या विचार इंगित हो जाना चाहिए

भीष्म कुकरेती- जी हाँ ! फिल्म समालोचना का यह प्रथम आवश्यकता भी है। इसके बाद ?
मदन डुकलाण -सारे आलेख में समालोचनात्मक रुख होना ही चाहिए

भीष्म कुकरेती- जी और ..
मदन डुकलाण -पत्रकार विश्लेषक को फिल्म के सकारत्मक व नकारात्मक पक्षों को पाठकों के सामने रखना चाहिए

भीष्म कुकरेती-पाठकों के सामने क्या क्या लाना आवश्यक है ?

मदन डुकलाण -तुलनात्मक रुख फिल्म समालोचना हेतु एक आवश्यक शर्त है कि पाठक  के सामने फिल्म को किसी अन्य फिल्म या विज्ञ विषय के साथ जोड़ा जाय या फिल्म की तुलना की जाय जिससे पाठक फिल्म समालोचना के साथ ताद्यात्म बना सके।


भीष्म कुकरेती- जी हाँ तुलनात्मक रुख की उतनी ही आवश्यकता है जितनी फिल्म के बारे में राय। फिल्म  विश्लेषक को कथा के बारे में कितना बताना जरूरी है ?

मदन डुकलाण -फिल्म विश्लेषक को कथा की सूचना देनी जरूरी है किन्तु अधिक भी नही और जो सीक्रेट/गोपनीय पक्ष  हों उन्हें ना बताकर उन गोपनीय बातों के प्रति पाठक का आकर्षण पैदा कराना चाहिए।


भीष्म कुकरेती-जी !

मदन डुकलाण - फिर टैलेंट, प्रतिभा, कौशल,  को समुचित या अनुपातिक प्रतिष्ठा , प्रशंसा या देनी चाहिए।


भीष्म कुकरेती- जी हाँ प्रतिभा के बारे में ही फिल्म विश्लेषण का एक मुख्य कार्य है

मदन डुकलाण -विश्लेषण बातचीत विधि में हो तो सर्वोत्तम


भीष्म कुकरेती-हाँ बातचीत विधि पाठकों को आकर्षित करती है और बातचीत की स्टाइल पाठकों की मनोवृति के हिसाब से ही होनी चाहिए

मदन डुकलाण - समीक्षक को फिल्म या ऐल्बम को शब्दों द्वारा  फिल्म-एल्बम के वातावरण को पुनर्जीवित करना ही सही समीक्षा की निशानी है


भीष्म कुकरेती-जी! पाठकों को कुछ ना कुछ आभास हो जाना चाहिए की फिल्म या एल्बम का वातावरण कैसा है।

मदन डुकलाण -समीक्षक को अपने विचार नही थोपने चाहिए।

भीष्म कुकरेती-  आपका अर्थ है कि फिल्म समीक्षा के वक्त समीक्षक को किसी वाद को आधार बनाकर समीक्षा नही करनी चाहये।

मदन डुकलाण -इमानदारी तो समीक्षा में हो किन्तु तुच्छता  नही होनी चाहिए


भीष्म कुकरेती-हाँ यह बात भी फिल्म समीक्षा के लिए आवश्यक आयाम है।

मदन डुकलाण -फिल्म समीक्षक को ध्यान रखना चाहिए कि अपने पाठकों और स्मीक्षेतित फिल्म के प्रति बराबर उत्तरदायी है


भीष्म कुकरेती-हाँ समीक्षक कई उत्तरदायित्व सम्भालता है। 

मदन डुकलाण - समीक्षा संक्षिप्त पर व्यापक प्रभाव देयी होनी ही चाहिए

भीष्म कुकरेती-जी

मदन डुकलाण -समीक्षा किसी को अनावश्यक प्रभाव डालनी वाली न हो याने विद्वतादर्शी न हो


भीष्म कुकरेती-गढ़वाली -कुमाउनी फिल्मों के समीक्षक का  अन्य  भाषाओं जैसे हिंदी फिल्म समीक्षा से अधिक उत्तरदायित्व है इस पर आपका क्या कहना है?

मदन डुकलाण -क्षेत्रीय फ़िल्में या नाटक हमेशा एक ना एक संक्रमण काल से गुजरते रहते हैं अत: क्षेत्रीय कला समीक्षक उस कला को पाठकों, दर्शकों की रूचि बनाये रखने का उत्तरदायित्व भी निभाता है।

भीष्म कुकरेती- इसी लिए आप कहते हैं कि  गढ़वाली -कुमांउनी फिल्म व अलबमों के लिए एक विशेष फिल्म समीक्षा संस्कृति आवश्यक है

मदन डुकलाण- जी हाँ गढ़वाली -कुमांउनी फिल्म-ऐल्बम समीक्षा की विशेष संस्कृति आवश्यक है।


Copyright@ Bhishma Kukreti 14/3/2013

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22