Author Topic: Pilgrimages In Uttarakhand - उत्तराखंड के देवी देवता एव प्रसिद्ध तीर्थस्थल  (Read 65015 times)

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Duryodhana temples in Uttarakhand
« Reply #60 on: December 04, 2007, 01:50:25 PM »
Duryodhana temples in Uttarakhand

Much of Hinduism's myth and mores stem from the Vedas, the sacred compositions believed to have been acquired between 4,000 and 3,500 years ago. Many of the Vedas' inscriptions speak of places in Kedarkhand andManaskhand regions of Himalaya, now popularly known as Uttarakhand
(Uttaranchal state), where Lord Shiva, one of the Trinity, still reignssupreme and is worshipped as a manifestation of Atman, the ultimate essence.

With the wandering of time, Uttarakhand witnessed religious antagonism between Shaivas and Vaishnavas as well as war between Buddhism and Hinduism. During the course of his religious exploits in Uttarakhand, Adi Shankaracharya, a Vedantin and an antagonist of all those sects which were not based on the Vedas, waged a war against Buddhism. His anti-Buddhist posture ultimately led to the extermination of Buddhism in Uttarakhand and restoration of the old Brahiminical order.

Though, the attempts at establishing Brahminical order in Uttarakhand were successful, local deity worshipping cults continued to flourish unaffectedly. Even today, in remotely pristine Uttarakhand culture, Kuladevatas or the local deities dominate the religious order.

Har-Ki-Doon Valley is one such place, where Mahabharata's much abhorred character, Duryodhana, is worshipped as any other deity. He, in fact, rules supreme there. Not surprisingly, this, perhaps, is the only place in India where Mahabharata's prime 'villain' like Duryodhana is held in high esteem and worshipped like other deities.

This wonderland is called as Jaunsar-Bawar in Dehradun district and Rawain in Uttarkashi district. There the people are culturally distinct from their Garhwali or Kumaoni brethren. The Jaunsaris are one of the few polyandrous societies anywhere and they tend to be more liberal and their women enjoy greater freedom of choosing and divorcing. Jaunsaris are also famous for their colourful clothes and festivals.

Lakhamandal is in the same area where Duryodhana had tried to get the Pandavas burnt to death in the Lakshagriha or the palace made of wax. The land is replete with icons of the Mahabharata age. The local people consider  themselves as inheritors of them. It is believed that the kingdom of Raja Viraat was also in the same region.

The area, connected with Dehradun by road via Mussoorie, has two main rivers, Tons and Yamuna. Two valleys are named after them respectively. Just two km ahead of nondescript Osla, begins the beautiful valley of Har-Ki-Doon, nestling in the green pastures. Twin rivers Rupin and Supin form a confluence at Netwar where stands the wooden temple of Pokhu Veer, a local deity. From this place, these two rivers flow as Tamasa or Tons that falls into Yamuna near Kalsi.

This entire region of sporadic villages is considered to be the domain of Duryodhana Maharaj. The virgin region is replete with natural beauty capable of hypnotising. A true civilisation in picturesque and sacred environment. A civilisation dependent on happiness, not on money and material. The man whom the spirit of Duryodhana visits is called Maali. He issues orders while the
spirit has taken over his 'subjects' carry them out undefiantly. In other cases, Sayanas, or the elderly, of the villages issue orders, which are final. But, if problems still remain or are not solved, Duryodhana Maharaj is approached for the final and unquestionable judgement.

According to Dr Shivanand Nautiyal, a sociologist and a senior politician from Uttarakhand, there is an interesting story according to which Maali even ordered that the sheep of the adjoining Himachali villages be stolen as Himachali villages had encroached into their lands. The result was that a Panchayat was called and the entire village assembled at night and herded some 300 sheep from Himachali villages into their land, as commanded by Maali. When the row came up over the issue, Maali was again approached who decided if the Himachali villages paid a penalty, the sheep could be herded back.

Siting an example here is to illustrate how dependent the local people are on their Duryodhan Maharaj. The reason being that complaints are hardly directed to the government representatives like Patwari because Duryodhana is the final word.

Duryodhana's entry into this magnificent land is filled with myths and still sung by locals and narrated through Jaagars, a form of invoking the deities. Dr Nautiyal says that legend has it that during Dwapara Yuga, King Duryodhana, after travelling through Kashmir and Kullu, arrived in Hanol situated in Jaunsar-Bawar region where he was mesmerised by the sheer natural beauty.

He thought it was the place for him and appealed to Lord Mahasu, the reigning local deity, that a piece of valley, next to Himalaya, be given to him, which Lord Mahasu accepted and bestowed upon him this region instructing him to look after the people carefully. Even today, inhabitants of Har-Ki-Doon believe that their king Duryodhana is the one who looks after them.

Except Sukkundi, Rekcha, Rala Sankari, Sauni, Saturi, and Panwari villages, all of them have three chambered wooden temples of Duryodhana, where Bajgi and womenfolk can enter only first chamber. Perhaps, it is because these are considered as low in the traditional social order. On the other hand, Savarnas and pujaris are allowed to enter even the last chamber. The reverence is deep-rooted and a Naubati, or traditional playing of drum, is conducted thrice a day in honour of their beloved king.

It is only Jakhol village where an idol of Duryodhana has been installed. Incidentally, Jakhol is the seat of the Lord and also it is here where his main temple is seated. Other such village temples do not have idols of Duryodhana. The icon is carried to each temple turnwise. When the customary journey is concluded it is taken back to the main seat in Jakhol. The villages, those do not have his temples, place Doli in Panchayati Chowks, community places, and offer prayers and arrange for fairs in his honour.

Every year, Duryodhana's tour starts on the 21st of Ashaha month when all Sayanas assemble in Jakhol andwhich Sayanas and Bajgis to take part in the procession. The head pujari and bajigi tour and meet other sayanas and bajgis in different villages. The pujaris of the Duryodhana temples are strangely Khas Rajputs of Jakhol and Phitari villages, who also join the procession. On 25th of Asharha, Duryodhana Maharaj arrives in Kotegaon, another sear of the Lord, where he is welcomed by the representatives of the 21 villages and a fair is held in Kotegaon from 25th till 27th. The next day, i.e. 28th, is for carrying the Doli to Datmer village of the Badasu belt, where a similar fair is organised. 30th of Asharha is the day for the rest for the deity.

Only dhoop deepam are offered and Arati is performed in the evening. Duryodhana's caravan arrives in Fitari village on the first of Shravana where he is appeased with dishes cooked in milk and ghee. On2nd of the month, famous Soni fair is held in Fitari and the same night the Doli retreats back to Jakholi where a fair is held on 3rd and 4th, traditional dances of men and women are also organised. The 5th day of Shravana is the day for rest. The idol arrives in Dhara village the next day where again a fair is held. Finally, Doli is carried to Osla on 19th. Fair, dancing, merrymaking, eating and drinking go on and thus concludes the tour of Duryodhana Maharaj.

Raksha Pher, the next phase of the tour, starts on the same line. On the 15th day of Pausha, Duryodhana arrives in his capital village of Jakhol, where his return is celebrated by all young or old equally, turning the ambience perfectly euphoric as crazy dancing and drinking go on through the night


http://mynews.in/fullstory.aspx?passfrom=enterprisestory&storyid=1235


Photo: Children and some other residents in front of the Duryodhana temple in the village Gangarh, Uttarakhand, India

पंकज सिंह महर

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सामेश्वर या दुर्योधन पूजा

टौन्स, यमुना, भागीरथी, बलंगाना एवं भीलंगान की ऊपरी घाटियों में दुर्योधन की पूजा की जाती है।

महाभारत कालिन युवराज दुर्योधन का नाम इस क्षेत्र में बड़े आदर के साथ लिया जाता है और यहां के कई मंदिर उन्हें समर्पित हैं।
 
दुर्योधन के मित्र कर्ण को भी यहां के लोग बहुत आदर देते हैं। टोन्स घाटी के क्षेत्र नेवार और देवड़ा में आज भी कर्ण को समर्पित मंदिर विद्यमान हैं। 
 
 यहां की किंवदन्तियो के अनुसार युवराज दुर्योधन कश्मीर और कुल्लू घाटी की यात्रा से लौटते हुए हनोल नामक जगह पर पहुँचा, जो जौन्सार का एक भाग है। वह यहां की सुन्दरता पर मोहित हुआ और इस मनोरम क्षेत्र को महाषु देवता से मांगा।
 
महाषु देवता ने वरदान स्वरूप जौन्सार क्षेत्र दुर्योधन को दे दिया और साथ में वचन लिया कि वह अपनी प्रजा की अच्छी तरह से देखभाल करेगा।
 
इसलिए आज भी कई गांवो में लकड़ी के बने सुन्दर मन्दिर युवराज दुर्योधन और उसके साथी कर्ण को समर्पित है।
source : http://210.212.78.56/
 

पंकज सिंह महर

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घटोत्‍कच का मंदिर

          यह शहर से 2 किमी, की दूर चम्‍पावत तामली माटर मार्ग के किनारे पर बसा है यह भीम पुत्र् घटोत्‍कच का मंदिर है महाभारत की लडाई में घटोत्‍कच का सिर धड से कट कर यहां पर गिरा यह क्षेत्र् एक जलाशय के रूप में था पांडव अपने पुत्र् के सिर को न देखकर बहुत दुखी हुए तो स्‍वप्‍न में स्‍वंय घटोत्‍कच ने बताया कि मेरा सिर अमुक क्षेत्र् में है तो पांडव लोग डुढते हुए यहां आये व जलाशय को देखकर घबरा गये कि कैसे सिर को निकाला जाय उन्‍होंने मॉ भगवती अखिल तारणी से प्रार्थना की तथा भीम ने गदा प्रहार कर जलाशय को तोड डाला घटोत्‍कच का श्राद्व किया जिसके चिन्‍ह, हवन कुन्‍ड, नेदी,दीपे आदि आज भी खण्‍डहर के रूप में विद्यमान है जिस स्‍थान पर श्राद्व किया वह शिला धर्म शिला के नाम से नाम से जानी जाती है धार्मिक पर्वो पर आज भी यहां पर स्‍नान करने का महत्‍व है

एक हथिया नौला (एक हाथ से बना हुआ नौला)

          यह ऐतिहासिक धरोहर है शहर से मात्र् 4 किमी दूर चम्‍पावत मायावती पैदाल मार्ग के किनारे स्थ्लि है जब चन्‍द राजा ने श्री जगन्‍नाथ मिस्‍त्री से गालेश्‍वर मंदिर बनवाया तो राजा ने ऐसी कला का अन्‍यत्र् प्रचार प्रसार न हो सके, इस हेतु मिस्‍त्री का दाहिना हाथ कटवा दिया तब मिस्‍त्री  ने अपनी लडकी कुमारी कस्‍तुरी की मदद से बालेश्‍वर मंदिर से भी ज्‍यादा भव्‍य कलात्‍मक इस ऐतिहासिक नौला (वावली) का निर्माण कर दिखा दिया कि प्रबल इच्‍छा शक्ति  से कोई भी कार्य असम्‍भव नहीं यह कलात्‍मक द्वष्टि से एक अदभूत नमूना है

champawat.nic.in

पंकज सिंह महर

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सूर्य मन्दिर, कटारमल, अल्मोड़ा
« Reply #63 on: December 04, 2007, 02:58:47 PM »
सूर्य मन्दिर : कटारमल

कटारमल का सूर्य मन्दिर अपनी बनावट के लिए विख्यात है।  महापंडित राहुल सांकृत्यायन ने इस मन्दिर की भूरि-भूरि प्रशंसा की।  उनका मानना है कि यहाँ पर समस्त हिमालय के देवतागण एकत्र होकर पूजा अर्चना करते रहै हैं।  उन्होंने यहाँ की मूर्तियों की कला की प्रशंसा की है।

कटारमल के मन्दिर में सूर्य पद्मासन लगाकर बैठे हुए हैं।  यह मूर्ति एक मीटर से अधिक लम्बी और पौन मीटर चौड़ी भूरे रंग के पत्थर में बनाई गई है।  यह मूर्ती बारहवीं शताब्दी की बतायी जाती है।  कोर्णाक के सूर्य मन्दिर के बाद कटारमल का यह सूर्य मन्दिर दर्शनीय है।  कोर्णाक के सूर्य मन्दिर के बाहर जो झलक है, वह कटारमल मन्दिर में आंशिक रुप में दिखाई देती है।

कटारमल के सूर्य मन्दिर तक पहुँचने के लिए अल्मोड़ा से रानीखेत मोटरमार्ग के रास्ते से जाना होता है।  अल्मोड़ा से १४ कि.मी. जाने के बाद ३ कि.मी. पैदल चलना पड़ता है।  मन्दिर १५५४ मीटर की ऊँचाई पर स्थित है।  अल्मोड़ा से कटारमल मंदिर १७ कि.मी. की निकलकर जाता है। रानीखेत से सीतलाखेत २६ कि.मी. दूर है।  १८२९ मीटर की ऊँचाई पर बसा हुआ है।  कुमाऊँ में खुले मैदान के लिए यह स्थान प्रसिद्ध है।  कुमाऊँ का यह ऐसा खिला हुआ रमणीय स्थान है यहाँ देश के कोने-कोने से हजारों बालचर तथा एन.सी.सी. के कैडेट अपने-अपने शिविर लगाकर प्रशिक्षण लेते हैं।  यहाँ ग्रीष्म ॠतु में रौनक रहती है।  प्रशिक्षण के लिए यहाँ पर्याप्त व्यवस्था है।  दूर-दूर तक कैडेट अपना कार्यक्रम करते हुए, यहाँ आनन्द मनाते हैं।

हलिया

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धन्याबाद छु को महाराज आप सभी लोगों कै.  बैठी बैठि देबी, देबतान का दर्शन करै दियान...

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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मुक्तेश्वर

मुक्तेश्वर् उत्तराखंड के नैनीताल जिले में स्थित है। यह् कुमाऊँ की पहाडियों में २२८६ मीटर (७५०० फीट) की ऊँचाई पर स्तिथ है। यहाँ से नंदा देवी ,त्रिशूल आदि हिमालय पर्वतों की चोटियाँ दिखती हैं। यहाँ शिवजी का मन्दिर है जो की २३१५ मीटर की ऊँचाई पर स्तिथ है। इसमें जाने के लिये सीढियाँ हैं। मन्दिर के पास चट्टानों में चौली की जाली है।

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Dev trail of Kumaon

SEE THIS ARTICLE BY MEERA JOSHI.



Beautiful temples stand in secluded splendour in remote villages, deep valleys and dense forests. 

Meera Joshi
 
God’s own terrain: A temple at Baijnath


It’s the legendary devbhoomi, a beautiful land truly fit for the gods. Known since aeons as Kurmanchal, the land of the Kurmavatar, (the tortoise incarnation of Lord Vishnu) it is today called Kumaon.This stretch in Uttarakhand was just the place to create abodes for the divine, and that is what its erstwhile rulers did.

Locating places of unparalled beauty with unhampered vistas of the mighty Himalayas, they constructed a host of temples. And today wherever one goes, even in the remotest villages, they stand in secluded splendour, solitary structures or in clusters, in deep valleys by gushing streams, on hill crests, or dense forests.

Though the origins of these stone edifices are uncertain, they were largely personal acts of piety by royal patrons of the Chand and Katyur dynasties that ruled Kumaon from the third to 17th centuries. Mostly stone constructions, they are in the early North Indian nagara style with their conical shikharas (spires) exhibiting architectural influences of the Gupta period.

I begin my temple trail from Almora. It’s an ancient town; its mohallas with their traditional stone-and-mud homes and elaborately carved woodwork are the most charming in this area. I start off before sunrise to Kasar Devi just a couple of kilometres away. Dedicated to a local deity, this temple dates back to the second century. Strolling along the road, with amazing views of the Nanda Devi right across and verdant valleys below, I reach the gateway from where it’s a short winding walkway to the top. The small structure of the temple does not boast any specific design, but there’s a special hallowed aura to it. Framed against the spectacular mountains, the breeze whispering through the clump of trees, its serenity attracted mystics aplenty. It’s here that Swami Vivekananda sat meditating. And in later times, writers such as D. H. Lawrence, Allen Ginsberg were mesmerised too.

Early evening, I saunter along the Kalimat ridge to Chitai, the temple of a million bells, through a thick forest of chir pines dotted with clumps of mimosa. Its heady scent pervades the air. Across the main road, I can see the white-and-red roof of the temple and the crowds waiting with hope in their hearts. For Chitai is where Golu devta, a legendary lord of justice, is worshipped. He is a much loved deity of Kumaon and his mediation called for, in matters legal. He is believed to be an incarnation of Gaur Bhairav (Shiva); his devotees, the Chand rulers built the temple on annexing this region. As I enter, I am surrounded by bells of all sizes. Strung too are petitions on scraps of paper. An answered prayer means the gift of a bell; and if a major issue is resolved, then it merits a sacrifice.

For Jageshwar, I reach the minuscule village of Jwalabanj by local transport. From Jwalabanj, accompanied by a guide, I walk the narrow track that zig-zags downhill far into the valley where it meanders along a stream to reveal the most amazing temple complex in this region. Nestled among the tallest deodars, this cluster of about 400 edifices (of which just over a hundred now remain) built over centuries, address Shiva by different names. Considered one of the 12 jyotirlings, Jageshwar (from Yogiswara — the lord of the yogis) is a place of pilgrimage. It was once the centre of Lakula Shaivism (Lakulish, the lord with a club, is believed to be the founder of the Pashupata cult of Hinduism). Other temples here are dedicated to Navadurga, Kalika, Pushtidevi and Kuber. With their carved pillars and statues of stone, wood and metal, the shrines are exquisite.

An hour’s trek from here leads to Vriddha Jageshwar, regarded as the abode of Lord Shiva prior to his manifestation at Jageshwar. I however head a kilometre on the way out, to Dandeshwar, another set of temples. As I walk along, the sun’s rays through the branches fall on obscure edifices that dot the countryside; they are by the road, on the slopes, below bridges. This is indeed hallowed territory.

Temple of the Sun God



 
An ancient temple near Jageshwar.


Further 12 km downhill from Almora is the village of Kosi. It is from here that I access the only Sun God temple in this region. An hour’s walk uphill to Katarmal leads to a rather unusual shrine. The deity here is Burhadita or Vraddhaditya — the Sun God — believed to date back to the 12th century. There’s the main temple and smaller ones around it.

Constructed in the 9th century, it’s the handiwork of Katarmalla, a Katyuri king. The Katyuris began to use stone slabs for their temples. Looking at Katarmal one wonders how these were transported over mountainous terrain to the crest to create such a complex. Though utterly neglected, the magnificence of the structures is visible through the decay they have undergone in the intervening centuries.

From Kosi, it’s onwards to Kausani. A morning’s hike from the town lands me in Baijnath, in the wide, picturesque Garur Valley. Baijnath, the capital of the Katyuri rajas was once a centre of artistic excellence. And here in an idyllic locale next to the river Gomti, is a marvellous group of ancient shrines. The main temple has a remarkable idol of the Goddess Parvati chiselled in black stone. Dating back to the 12th and 13th centuries these constructions, with their intricate carvings and sculptures, are a historical and architectural milestone in Kumaon’s temple architecture. As evening falls, I catch the golden glow on the spires. It’s a view quite out of the world.

This enchanting trail is easily accessible by road too. The drives are exhilarating, the air cool and fresh, and for further stimulation, small dhabas along the way for that glass of steaming chai.


Fast facts

Getting there:

By air or rail to Delhi

By rail or road from Delhi to Kathgodam

By road from Kathgodam to Almora (90km)

Almora to Kasar Devi (6km); Chitai (6km);Jageshwar (35 km)

Almora to Kausani (52 km) Kausani to Garur (19km)

Accomodation: Kumaon Mandal Vikas Nigam at Almora and Kausani

हेम पन्त

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Source : Dainik Jagran
चम्पावत। कभी चंद्रवंशी शासकों की राजधानी रहे चम्पावत को मानो कुदरत ने अपने दोनों हाथों से प्राकृतिक सौन्दर्यता प्रदान की है। प्राकृतिक सौंदर्य से लबालब भरे चम्पावत का चप्पा-चप्पा अपने आप में पर्यटन की दृष्टि से महत्वपूर्ण है, फिर चाहे यहां की ऊंची चोटी पर बसा हिंगला देवी मंदिर हो अथवा ऐतिहासिक महत्व का प्रसिद्ध घटोत्कच मंदिर इन सब में महत्वपूर्ण व पर्यटकों के आकर्षण का केन्द्र है। पुरातात्विक महत्व का बालेश्वर मंदिर।

नगर की मुख्य सड़क से मात्र 100 मीटर की दूरी पर स्थित यह मंदिर शिल्प का बेजोड़ नमूना है। 12वीं सदी में कत्यूरी शासकों द्वारा निर्मित बालेश्वर मंदिर समूह अपने समय में देश में प्रचलित सर्वोत्तम शिल्प शैलियों की एक अनूठी मिशाल है। माना जाता है कि चम्पावत के अधिकांश शिल्प कत्यूरी राज वंश द्वारा ही निर्मित किये गये है। कई मंदिरों के समूह बालेश्वर मंदिर के परिसर में श्रृंगार की देवी चम्पा, बाली, सुग्रीव सहित अन्य मंदिर भी है, जो कि कलात्मक दृष्टि से आकर्षक लगते है। बलुवा व ग्रेनाइट किस्म के पत्थरों से निर्मित मंदिर समूहों की छतें संकुल पर्वतों की भाति बनी है। शिखर के ठीक नीचे गर्भ गृह बने है। मंदिरों में बाहर तथा भीतरी दीवारों पर सुन्दर कलात्मक मूर्तियां बनाई गयी है। मंदिर के प्रवेश द्वार के पहले चार खम्भों पर टिके मण्डप बने है। मण्डप की उल्टी छत में नृत्य करती विभिन्न अप्सराओं की मूर्तियां निर्मित है। मण्डप से गर्भ गृह से बीच के अंतराल में कई श्रृंगारिक मूर्तियां है। चोटीनुमा मंदिर में शिवलिंग स्थापित है साथ ही अन्य देवी देवताओं की आकर्षक मूर्तियां भी यहां देखने को मिलती है। बालेश्वर मंदिर का गौर से निरीक्षण करने पर देवी देवताओं, अप्सराओं तथा पशु पक्षियों की क्रीड़ा का आभास होता है। मानो वे अभी सजीव हों, नृत्य करने लगेंगी। मंदिरों को दीवारों पर नृत्य करती अप्सराएं व वाद्य यंत्र बजाती मूर्तियां बरबस ही पर्यटकों को अपनी ओर आकर्षित कर लेती है।

विभिन्न प्रकार की भाव भंगिमाएं ऐसी सजीव प्रतीत होती है मानो जीवनक के सभी रस उनमें उडे़ल दिये गये हों। पत्थरों की छैनी हतोड़ी से काटकर निर्मित की गयी ये मूर्तियां पास से देखने पर ऐसी प्रतीत होती है जैसी की संवाद करने लगेंगी। पूर्व में चम्पावती नाम से जाना जाने वाला यह नगर अद्भुत शिल्प शैलियों से निर्मित आकर्षक मंदिरों सहित प्राकृतिक सौंदर्य से परिपूर्ण पर्यटन स्थलों के रूप में विख्यात है। कुमाऊं के प्रसिद्ध न्याय देवता गोलू जी के इस नगर को यदि मंदिरों का नगर कहा जाय तो अतिशयोक्ति नहीं होगी।

हेम पन्त

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टनकपुर (चंपावत): मां पूर्णागिरि धाम में भारी संख्या में श्रद्धालु उमड़ रहे है। शारदा नदी में स्नान को भारी संख्या में श्रद्धालु पहुंच रहे है। इधर मेला मजिस्ट्रेट जीवन सिंह नगन्याल व सहायक मेला मजिस्ट्रेट नरेश दुर्गापाल ने मेला क्षेत्र का भ्रमण कर जायजा लिया।

सरकारी तौर पर 24 मार्च से शुरू हुए पूर्णागिरि मेले में लगातार भारी संख्या में श्रद्धालु पहुंच रहे है। पूर्णागिरि मार्ग के जगह-जगह क्षतिग्रस्त होने से जहां दुर्घटना की आशंका बनी हुई है। वहीं पैदल चल रहे श्रद्धालुओं को भी भारी दिक्कतें उठानी पड़ रही है। पालिका प्रशासन ने मेला क्षेत्र में सफाई व्यवस्था ठीक करने के लिये आठ अस्थाई सफाई कर्मचारियों को तैनात किया है। पालिका के ईओ एसडी भट्ट ने कहा कि मेला क्षेत्र व शारदा घाट में सफाई के विशेष प्रबन्ध किये जा रहे है। यातायात व्यवस्था पटरी में न आने से नगर व ठूलीगाड़ क्षेत्र में अव्यवस्था बनी हुई है। वाहनों के आड़े-तिरछे खड़े होने से बार-बार जाम जैसी स्थिति पैदा हो रही है।


एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Have u heard about Bhadrakali Temple. Even in following chant, name of this place is mentioned.

Jayanti Mangla Kali,
Bhadrakali Kapalani.

This place is in UK. Somewhere near Kamedi Devi (berinag side), pithoragarh Distt. Where a village is called Tangnaar where this temple is situated.

 

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