Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 725307 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
 
 
  सुभई (जोशीमठ, चमोली)  में  एक जंगलेदार मकान   में कला अलंकरण अंकन, नक्काशी 

 गढ़वाल,  कुमाऊँ , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार  मकान , बाखली  , खोली  , मोरी , कोटि बनाल   ) काष्ठ कला अलंकरण अंकन, नक्काशी- 241
  House Wood Carving Art  from  Subhai , Joshimath  , Chamoli 
(अलंकरण व कला पर केंद्रित ) 
 
 संकलन - भीष्म कुकरेती
-
 चमोली व रुद्रप्रयाग  जिलों से तिबारी , जंगलेदार मकान ,  निमदारियों की सो सूचना मिलीं है।  इसी क्रम में चरण सिंह केदारखण्डी की यात्रा वृतांत से चमोली गढ़वाल  सुभई गाँव से एक  जंगलेदार मकान की सूचना मिली।  मकान दुपुर -दुघर है।
  सुभई (जोशीमठ, चमोली)  में एक मकान का  जंगला   पहली मंजिल में स्थापित है।  जंगला  लकड़ी के छज्जे में स्थापित है। जंगले    में 12 खाम /स्तम्भों से अधिक स्तम्भ हैं।  स्तम्भ सीधे हैं व केवल ज्यामितीय कटान से सजे हैं।  मुरिन्ड की कड़ी भी सपाट   है।   जंगले  के  आधार के ऊपर एक कड़ी /रेलिंग है।  आधार व रेलिंग के मध्य XIX  आकर की आकृति  है। 
 मकान में  जंगले  को छोड़ कोई विशेष काष्ठ  वस्तु नहीं है जिसकी चर्चा की जाय .
निष्कर्ष निकलता है कि  सुभई (जोशीमठ, चमोली)  में  एक जंगलेदार मकान   में  लकड़ी पर केवल  ज्यामितीय कटान ही दिखी।   सुभई (जोशीमठ, चमोली)  में  एक जंगलेदार मकान   अपने समय में सुभई की  विशेष पहचान  (identity ) थी। 
सूचना व फोटो आभार: चरण सिंह केदारखण्डी   
यह लेख  भवन  कला संबंधित  है न कि मिल्कियत  संबंधी  . मालिकाना   जानकारी  श्रुति से मिलती है अत:  वस्तुस्थिति में  अंतर   हो सकता है जिसके लिए  सूचना  दाता व  संकलन कर्ता  उत्तरदायी  नही हैं .
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
गढ़वाल,  कुमाऊँ , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार  मकान , बाखली , मोरी , खोली,  कोटि बनाल  ) काष्ठ  कला अंकन , लकड़ी नक्काशी श्रंखला जारी   
   House Wood Carving Ornamentation from  Chamoli, Chamoli garhwal , Uttarakhand ;   House Wood Carving Ornamentation/ Art  from  Joshimath ,Chamoli garhwal , Uttarakhand ;  House Wood Carving Ornamentation from  Gairsain Chamoli garhwal , Uttarakhand ;     House Wood Carving Ornamentation from  Karnaprayag Chamoli garhwal , Uttarakhand ;   House Wood Carving Ornamentation from  Pokhari  Chamoli garhwal , Uttarakhand ;   कर्णप्रयाग में  भवन काष्ठ कला, नक्काशी ;  गपेश्वर में  भवन काष्ठ कला,नक्काशी ;  नीति,   घाटी में भवन काष्ठ  कला, नक्काशी  ; जोशीमठ में भवन काष्ठ कला, नक्काशी , पोखरी -गैरसैण  में भवन काष्ठ कला, नक्काशी श्रृंखला जारी  रहेगी


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

ग्राम नारी (रुद्रप्रयाग ) में मलवाल परिवार के मकान में  काष्ठ कला अंकन , लकड़ी नक्काशी
गढ़वाल,  कुमाऊँ , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार  मकान , बाखली   , खोली , छाज  कोटि बनाल  ) काष्ठ कला अंकन , लकड़ी नक्काशी- 240 
 Traditional House wood Carving Art of Nari,    Rudraprayag 
 संकलन - भीष्म कुकरेती
-
आज विकास गौड़ द्वारा भेजी गयी सूचना आधारित ग्राम  नारी (रुद्रप्रयाग ) में मलवाल परिवार के मकान में लकड़ी नक्काशी पर चर्चा होगी .   
   ग्राम नारी (रुद्रप्रयाग ) में मलवाल परिवार के वर्तमान दुपुर -दुखंड (दुघर ) मकान में  काष्ठ कला अंकन  विवेचना हेतु तीन बिंदुओं में ध्यान देना होगा
ग्राम नारी (रुद्रप्रयाग ) में मलवाल परिवार के मकान में  तिबारी स्तम्भों में काष्ठ कला अंकन , 
ग्राम नारी (रुद्रप्रयाग ) में मलवाल परिवार के मकान में निमदारी खाम स्तम्भों में यदि  काष्ठ कला अंकन हुआ तो विवेचना
 ग्राम नारी (रुद्रप्रयाग ) में मलवाल परिवार के मकान में  पहली मंजिल में मोरी (खिड़की /झरोखा ) सिंगाड़ों / स्तम्भों में  काष्ठ कला अंकन ,
ग्राम नारी (रुद्रप्रयाग ) में मलवाल परिवार के मकान में पहली मंजिल में स्थित तिबारी  काष्ठ कला अंकन:- तिबारी पहली मंजिल में है, तिबारी में दो सिंगाड़ों /स्तम्भ व तीन सिंगाड़ों /स्तम्भों  के मध्य दीवाल है।  लगभग प्रत्येक सिंगाड़ /स्तम्भ कला में एक जैसे ही हैं। स्तम्भ पत्थर के छज्जे के ऊपर पत्थर की देहरी के ऊपर पत्थर के चौकोर आधार पर टिके हैं।  स्तम्भ के आधार  में उल्टा कलम फूल कुम्भी बनाता है जिसके ऊपर ड्यूल है और ड्यूल के ऊपर उर्घ्वगामी /सीधा कमल पुष्प है।  कमल फूल से स्तम्भ लौकी आकार लेने लगता है। जहां स्तम्भ की सबसे कम मोटाई है वहां उल्टा कमल फूल की आकृति अंकित है , इसके ऊपर ड्यूल व ड्यूल के ऊपर सीधा कमल अंकित है।  कमल दल के ऊपर स्तम्भ थांत  (cricket bat blade जैसा ) रूप धारण कर  ऊपर चौखट मुरिन्ड से मिल जाता है।  थांत में अंकित दीवालगीर भी हैं। 
ग्राम नारी (रुद्रप्रयाग ) में मलवाल परिवार के मकान में  निमदारी में काष्ठ कला अंकन:- तिबारी के बगल में ही छह खामों (स्तम्भ ) व पांच ख्वाळ की निमदारी स्थापित है।  निमदारी के स्तम्भों व मुरिन्ड में ज्यामितीय कटान हुआ है। 
ग्राम नारी (रुद्रप्रयाग ) में मलवाल परिवार के मकान में मोरी (खिड़की ( में  काष्ठ कला अंकन-  मकान के पहली मंजिल में  एक मोरी / खिड़की  भी स्थापित है।  मोरी के दोनों ओर के स्तम्भ के आधार में कुम्भी  है फिर  ड्यूल फिर कुम्भी  जैसा अंकन हुआ है।  मोरी स्तम्भ में ऊपरी कुम्भी  के ऊपर स्तम्भ सीधा ऊपर चढ़ता है व ऊपर जाकर तोरणम में बदल जाता है।
निष्कर्ष निकलता है कि   ग्राम नारी (रुद्रप्रयाग ) में मलवाल परिवार के मकान में  काष्ठ में  ज्यामितीय व प्राकृतिक अलंकरण  हुआ है।   मकान विशेष मकान की श्रेणी में अत है क्योंकि मकान में तिबारी भी व निम दारी दोनों स्थापित हैं। ,
सूचना –फोटो आभार:विकास गौड़
  * यह आलेख भवन कला संबंधी है न कि मिल्कियत संबंधी, भौगोलिक स्तिथि संबंधी।  भौगोलिक व मिलकियत की सूचना श्रुति से मिली है अत: अंतर  के लिए सूचना दाता व  संकलन  कर्ता उत्तरदायी नही हैं .  लेख अन्य पुरुष में है अपितु श्री व जी प्रयोग नहीं किये गए हैं
  Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020   
 
 Traditional House wood Carving Art of  Rudraprayag    Garhwal  Uttarakhand , Himalaya   
  रुद्रप्रयाग , गढवाल   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों, बाखलीयों   ,खोली, कोटि बनाल )   में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण , नक्काशी  श्रृंखला 
  गढ़वाल,  कुमाऊँ , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार  मकान , बाखली   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  - 
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya ; Traditional House wood Carving Art of  Rudraprayag  Tehsil, Rudraprayag    Garhwal   Traditional House wood Carving Art of  Ukhimath Rudraprayag.   Garhwal;  Traditional House wood Carving Art of  Jakholi, Rudraprayag  , Garhwal, नक्काशी , जखोली , रुद्रप्रयाग में भवन काष्ठ कला, नक्काशी  ; उखीमठ , रुद्रप्रयाग में भवन काष्ठ कला अंकन, नक्काशी  , खिड़कियों में नक्काशी , रुद्रपयाग में दरवाजों में नक्काशी , रुद्रप्रायग में द्वारों में नक्काशी ,  स्तम्भों  में नक्काशी


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

   

श्री लक्ष्मण सिद्ध पीठ मंदिर देहरादून में सूचना पट के घर पर  काष्ठ अंकन लोक कला  अलंकरण, नक्कासी 

गढ़वाल, उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार , बखाली , कोटि बनाल , खोली , मोरी    ) में  काष्ठ अंकन , लोक कला  अलंकरण, नक्कासी  - 243
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of  Lakshman  Siddha  Temple , Dehradun , Garhwal , Uttarakhand , Himalaya   
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती
-
देहरादून बस स्थानक से  देहरादून हरिद्वार राष्ट्रीय मार्ग पर  श्री लक्ष्मण सिद्ध (शिव बाबा मंदिर ) एक प्राचीन व प्रसिद्ध  मंदिर  है।   लोक कथ्यों में मंदिर त्रेता युग के लक्ष्मण से नाता जोड़ा गया है।  मंदिर के सूचना पट  में  विशेष काष्ठ कला दृष्टिगोचर होने से लक्ष्मण सिद्ध मंदिर को इस श्रृंखला से जोड़ा गया है।
 संगमरमर  का सूचना पट पत्थर के ऊपर चिपकाया गया है।  सूचना पट के बाहर  से काष्ठ आकृति से ढका गया है।  बाहर  दोनों और स्तम्भ हैं।  दोनों स्तम्भ इकजनि हैं।  सूचना पट के स्तम्भ पत्थर या सीमेंट की चौकी पर आधारित हैं।  स्तम्भ का कड़ी का आधार  कुम्भी फूला दबल  जन  है।  कुम्भी के ऊपर स्तम्भ लौकी आकार के हैं याने नीचे गोल  मोटा और ऊपर मोटाई कम होती जाती है।  जहां स्तम्भों की मोटाई सबसे कम  ड्यूल है व उस ड्यूल के ऊपर दो और ड्यूल हैं  ड्यूलों के ऊपर  लकड़ी का तोरणम है।  मेहराब /तोरणम  तिपत्ति  (trefoli )  आकार का है।  मेहराब या तोरणम के स्कंध  (त्रिभुजाकार ) में कोई लकड़ी की नक्काशी नहीं हुयी हैं।  तोरणम के ऊपर आयताकार  छप्परिका  है।  छप्परिका से तोरणम की और कई शंकुनुमा  आकृतियां लटकीं हैं।  शंकु सूचना पट घर की शान बढ़ाने में सहायक हैं।
   श्री लक्ष्मण सिद्ध पीठ मंदिर देहरादून में सूचना पट के घर  की सबसे बड़ी विशेषता है कि सूचना पट  घर नया होने के उपरान्त भी  घर के छप्परिका  के ऊपर  शीर्ष  आकृतियां  शैव्य मंदिर आकृतियां नहीं  अपितु बुद्ध मंदिर शैली से  प्रभावित  महासू मंदिर का शीर्ष या  बौद्ध  मंदिर  शैली से प्रभावित नरकंडा देवी मंदिर के शीर्ष जैसे हैं  .
  निष्कर्ष निकलता है कि  श्री लक्ष्मण सिद्ध पीठ मंदिर देहरादून में सूचना पट के घर  में काष्ठ  कला  में स्तम्भ ,  तोरणम /मेहराब , छप्परिका  से लटकते शंकु तो   गढ़वाल के तिबारियों की कला से मेल खाते हैं किन्तु सूचना पट   घर  की छप्परिका  के ऊपर की आकृतियां जौनसार के महासू मंदिर व   नरकंडा देवी मंदिर के शीर्ष जैसे हैं। 
सूचना व फोटो आभार : बी के डबराल
यह लेख कला संबंधित है न कि मिल्कियत संबंधी ,. सूचनायें  श्रुति माध्यम से मिलती हैं अत:  मिल्कियत  सूचना में व असलियत में अंतर हो सकता है जिसके लिए  संकलन कर्ता व  सूचनादाता  उत्तरदायी नही हैं .
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
देहरादून , गढ़वाल में तिबारी , निमदारी , जंगलेदार, बाखली , कोटि बनाल  मकानों में काष्ठ कला , अलंकरण , नक्कासी  श्रृंखला जारी रहगी
 Traditional House Wood Carving of Dehradun Garhwal , Uttarakhand , Himalaya  will be continued -
  House Wood Carving Ornamentation from Vikasnagar Dehradun ;  House Wood Carving Ornamentation from Doiwala Dehradun ;  House Wood Carving Ornamentation from Rishikesh  Dehradun ;  House Wood Carving Ornamentation from  Chakrata Dehradun ;  House Wood Carving Ornamentation from  Kalsi Dehradun ;  चकराता , देहरादून में मकान में लकड़ी पर नक्कासी श्रृंखला जारी रहेगी ;  डोईवाला देहरादून में मकान में लकड़ी पर नक्कासी श्रृंखला जारी रहेगी ;  विकासनगर देहरादून में मकान में लकड़ी पर नक्कासी श्रृंखला जारी रहेगी ; कालसी देहरादून में मकान में लकड़ी पर नक्कासी श्रृंखला जारी रहेगी ;  ऋषीकेश देहरादून में मकान में लकड़ी पर नक्कासी श्रृंखला जारी रहेगी   


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Bravery by martyred Gyan Singh Bisht
History of Tehri King Narendra Shah -48
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 241     
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1488
By: Bhishma Kukreti (History Student)
 Havldar Gyan Singh Bisht of Garhwal Rifle was appointed as Second Lieutenant in INA.  INA handed ove him to head on with British Army in Irwadi front. In that front, on 17th March 1945, there was Taugzin place where ,Second Lieutenant  Gyan Singh had only 18 soldiers for attacking a well-equipped  British army .  As per Major General Shahnawaz, Gyan Singh Bisht concluded that his army could not attack with their rifles to British army equipped with Machine Guns, hand grenades, automatic guns. Bisht was aware that if his troops sit into trenches, British army could  kill or catch them. By all means, there was defeat for the INA force.  Commander Gyan Singh ordered his force to attack with aggression on British army as in any case, death was there for INA soldiers.  Shouting ‘Neta Ji Jindabad, ‘Inqualab Jindabad’ led by Gyan Singh Bish t, INA army soldiers attacked on British army .There was a struggle for two hours.  British force had to go back, However, Gyan Singh Bisht got gun fire on his head and he martyred there only.
References
1-Dabral S.P.,, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 2 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page  57-58
2-Bhakta Darshan, 1956, An article , Karmabhumi 26th January 1956 issue
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020 

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
The Main duty of Subordinate is to offer good advice to Chief executive officer
(Example from Shukra Niti)
Appointing and Training the Department Head Strategies for CEO – 6
Successful Strategies for successful Chief executive Officer – 106
Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 106
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukra Niti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers (CEOs) based on Shukra Niti)   
By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
आपद्युन्मागगमने           कार्यकालात्ययेषु  च  II end of 222II
अपृष्टोअपि हितान्वेषी    ब्रूयात्कल्याण भाषितं     II (Shukra Niti Second Chapter Yuvrajadi Lakshan, 223)
Translation:
The subordinate should offer advice to the King  as a well-wisher without his order when the King is in danger or much  time is not left for completing the job.
 (Shukra Niti Second Chapter Yuvrajadi Lakshan, 223)
   Duties of subordinate is to offer advice to the Chief Executive officer   ( CEO)  is in problem.
References -
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 93   
 Copyright@ Bhishma Kukreti 2020
Guidelines for Subordinates for advising Chief Executive Officers; Guidelines for Subordinates for advising Managing Directors; Guidelines for Subordinates for advising Chief Operating officers (CEO); Guidelines for Subordinates for advising  General Mangers; Guidelines for Subordinates for advising Chief Financial Officers (CFO) ; Guidelines for Subordinates for advising Executive Directors ; Guidelines for Subordinates for advising ; Refreshing Guidelines for Subordinates for advising  CEO; Refreshing Guidelines for Subordinates for advising COO ; Refreshing Guidelines for Subordinates for advising CFO ; Refreshing Guidelines for Subordinates for advising  Managers; Refreshing Guidelines for Subordinates for advising  Executive Directors; Refreshing Guidelines for Subordinates for advising MD ; Refreshing Guidelines for Subordinates for advising Chairman ; Refreshing Guidelines for Subordinates for advising President


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Self-Immolation of Mahendra Singh Bagri and other soldiers
History of Tehri King Narendra Shah -49
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 242     
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1489
By: Bhishma Kukreti (History Student)
References
 Subedar Mahendra Singh Bagri of 2/18 Garhwal Rifle was appointed as Captain in Indian National Army. Mahendra Singh Bagri was made Commanding in charge of  3rd   battalion of second infantry regiment. On 22nd April 1945, when the Battalion of   Mahendra Singh was returning aback from Popa ( in Burma) , British tanks surrounded the battalion . The battalion led by Mahendra Singh Bagri did not have weapons and strength for defending the tanks. They had options for self-immolation or surrendering. Mahendra Singh army choose the self-immolation. The sliders of Brigade led by Mahendra Singh Bagri tied hand grenade nad petrol bottle on their chest and attacked on the tankers of British army. Those brave soldiers destroyed many tanks. The soldiers including Bagri did self-immolation bur destroyed enemy’s tanks. Shah Nawaz Khan appreciated the bravery of Mahendra Singh Bagri and his soldiers and cited Mahendra Singh Bagri him as  ‘The Bravest Soldier’ of INA.  (2)
 When the World War ended and when INA soldiers returned to Garhwal , people welcomed INA soldiers with high zeal.
1-Dabral S.P.,, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 2 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page  57-58
2- History and Culture of  Indian People vol. 11 p 684 
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Praja Mandal: A Social Awakening Organization

History of Tehri King Narendra Shah -50
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 243     
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1490
By: Bhishma Kukreti (History Student)
     Indian princely State Kings   took various steps for offering various facilities to the people in the field of education, health, transportation, employment, electrification etc. Narendra Shah took a few  steps for improving the lifestyles of Tehri Garhwal. However, as compared to British Garhwal and Dehradun, the situation in Tehri was dim. For awakening people for understanding their rights and as a pressure group people founded ‘Rajya Praja Mandal). Since it was dangerous for organize against the king , the Tehri people founded  branches of Praja Mandal outside the Kingdom. 
In Dehradun, people founded the branch of Praja Mandal on 23rd January 1939 . The first election of Praja Mandal administration Committee was held on 23rd April 1939. (2).
 By that time, there were branches of Tehri migrants in Delhi, Lahore, and Mussoorie too. The Tehri branch passed a resolution ‘Registration of Association’ for keeping control on activities of other branches. The Dehradun Branch of Praja Mandal became the central Branch.
Shankar Datt Dobhal the General Secretary of Praja Mandal Dehradun started sending demand to newspapers etc. for improvement in Tehri. Following three demands were from Praja Mandal Dehradun (2)-
Abolishing Puani Pithayi tax
Stopping Bara Begar 
And accountable governance in Tehri Garhwal
 
References
1-Dabral S.P.,, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 2 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page  60
2- Karmabhumi 30 November 1939   
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
 How the Subordinate should talk with the Chief Executive officer
(Example from Shukra Niti)
Appointing and Training the Department Head Strategies for CEO – 7
Successful Strategies for successful Chief executive Officer – 107
Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 107
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukra Niti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers (CEOs) based on Shukra Niti)   
By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
प्रियं तथ्यं पथ्यं च वहेद्धर्मार्थकं  वच: I
समानवार्तया चापि तद्धितं बोधयेत्सदा II 224II
.............
...............
..............
परार्थनाशनं न स्यात्तथा  ब्रूयात्सदैव हि I (228 का आधा भाग )
(Shukra Niti Second Chapter Yuvrajadi Lakshan, 2224-227)
Translation-
The duties of well-wisher subordinate of the king are  to  Speak mild, true, righteous, words with the King and offer quotes those are beneficial to the king and tell to the king that he is great donor, righteous act lover, brave, follower of code of conducts., The the subordinate should make the King understands that those go out of code conducts they were destroyed. The subordinate should offer examples too. At the same time, the subordinate should tell the king that the King is the Best of other Kings. Then the subordinate should inspire the king to act as per need. Till the job is completed the subordinate should not speak any other matter.
(Shukra Niti Second Chapter Yuvrajadi Lakshan,224-227 )
 
References -
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 93-94   
 Copyright@ Bhishma Kukreti 2020
Guidelines for  subordinate to speak with Chief Executive Officers; Guidelines for  subordinate to speak with Managing Directors; Guidelines for  subordinate to speak with Chief Operating officers (CEO); Guidelines for  subordinate to speak with  General Mangers; Guidelines for  subordinate to speak with Chief Financial Officers (CFO) ; Guidelines for  subordinate to speak with Executive Directors ; Guidelines for  subordinate to speak with ; Refreshing Guidelines for  subordinate to speak with  CEO; Refreshing Guidelines for  subordinate to speak with COO ; Refreshing Guidelines for  subordinate to speak with CFO ; Refreshing Guidelines for  subordinate to speak with  Managers; Refreshing Guidelines for  subordinate to speak with  Executive Directors; Refreshing Guidelines for  subordinate to speak with MD ; Refreshing Guidelines for  subordinate to speak with Chairman ; Refreshing Guidelines for  subordinate to speak with President


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Shridev Suman as active member of Prajamandal
History of Tehri King Narendra Shah -51
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 244     
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1491
By: Bhishma Kukreti (History Student)
 Shridev Suman took membership of Prajamandal Dehradun in 1939.  Before Shridev Suman entered into Prajamandal organization, outside of Tehri, the organisation used to pass suggestive resolutions for Tehri Garhwal region. Suman revitalized the organization.
           Early days of Shridev Suman
    Shridev Suman was born in Jaul village of Bumund Patti of  Tehri Garhwal on 15th may 1916.  His name was Shridatta Badoni.   His father’s name was Hariram Badoni who was a farmer and Ayurveda doctor. Shridatta Badoni had two elder brothers and a n younger sister . His father Hariram Badoni worked hard in the Cholera epidemic of 1919 for saving the patients .Hariram used to travel here and there from one village to another village. In that epidemic Hariram died. By serving people.  At That time, the age of his eldest brother was 9 , the age of Shridatta was 3 and the age of younger sister was 1 . His mother Tradevi did hard work raising the children and paid attention to their education.
  Shridev Suman (Shridatta)  did primary education from Tehri Garhwal. Shridatta went to Dehradun for further studies and took admission in Sanatan School.  Shridatta Badoni went to Lahore and Delhi for education. 
References
1-Dabral S.P.,, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 2 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page  60
2- Karmabhumi 30 November 1939   
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Shridev Suman Coming in Contacts with Nationalists

History of Tehri King Narendra Shah -52
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 245     
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1492
By: Bhishma Kukreti (History Student)
 After reaching Delhi, Suman came in contact with Bhai ParmaNand. Bhai ParmaNand offered Suman the post of librarian (stipend Rs.10 per month) and offered a room to live in Hindu Mahasabha library.  Matiram Bhatt and Mahidhar Prasad Barthwal founded an organization Garhdesh Seva Sangh for migrant Garhwalis. The office of Garhdesh Seva Sangh was in the residence of Matiram Bhatt at Ibbotson Road.  Matiram Bhatt was working with the central government as peon and Mahidhar was working with a German Insurance company. Garhwalis used to meet at the residence of Matiram for discuss the social causes of Garhwal.   Shridev Suman came in contact with Matiram Bhatt and started taking keen interest in Garhdesh Seva Sangh.
While working with Garhdesh Sangh, Suman came in contact with Dr. Zakir Husain and Kaka Kalekar. In Wardha, Suman came in contact with Purushottam Das Tandon. In 1937, in a  Hindi literature conference at Shimla , Suman met many literature creators. In 1938, Suman married Vijay Lakshmi . Suman arranged for her education initially , in Wardha Mahilashram and then later on at Kankhal. (2)
References
1-Dabral S.P.,, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 2 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page  61
2- Bhakta Darshan , Suman Smriti Granth p 88 
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22