Author Topic: Exclusive Garhwali Language Stories -विशिष्ठ गढ़वाली कथाये!  (Read 33821 times)

Bhishma Kukreti

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एक गढ़वाळी ननि लोक कथा.*--***खिरबोज बरोबर आमु***

              डॉ नरेन्द्र गौनियाल

एकदा एक मन्खी अपणा गौं बिटि भौत दूर एक हैंका गौंमा ठुला बल्दों कि खोज मा गै.अषाढ़ का मैना  चड-चड़ो घाम मा हिटदा-हिटदा ऊ लपसे गे.रस्ता मा एक आमु कि डाळी छै.कुछ देर सुस्ताणा का बाना ऊ डाळी का छैल मा बैठि गे.आमु कि डाळी का समणी ही पुंगड़ी का ढीस खिरबोजा कि लगुली खूब फैलीं छै.लगुली पर खूब बड़ा-बड़ा खिरबोज लग्यां छाया.आमु कि डाळी पर बि खूब आमु का झुंटा लग्यां छाया.
           डाळी का छैल मूड़ बैठिकी ऊ स्वचा ण बैठिगे कि भगवान बि क्या च ?खिरबोजा का छवटा सा लगुला पर खूब बड़ा-बड़ा खिरबोज अर आमु कि इतगा बड़ी डाळी पर छ्वटा-छवटा आमु ? इनी स्वच्दा-स्वच्दा वैन डाळी का मूड़ झड्याँ पक्याँ द्वी-चार आमु टीपिकी ऊंतई चूसी अर अपणी भूख-तीस मिटे.आमु चुस्दा-चुस्दा वैन मन ही मन मा सोचि कि ''अहा ! खिरबोज बरोबर आमु हूंदा त कतगा मजा ऐ जांदू.''आमु चूसिकी ऊ डाळी पर अपणी पीठ लगैकी सुस्ताण बैठि गे.डाळी का छैल मा ठंडी-ठंडी हवा मा वै तै आनंद ऐगे अर थ्वड़ी देर मा ही ऊंघ ऐगे.
             अचणचक डाळी का टुख बिटि एक पक्यूं आमु झैड़ी की दडम वैका मुंड मा पड़ी..बरमंड मा जोर कि कटाग लगण से पैलि त ऊ अजक्ये गे.वैन सोचि कि यु क्य ह्वै.?कपाळी मा दम्म गुर्मुलू उपड़ी गे छौ.भुयां देखि त एक आमु कि बीं झडीं छै.वैन मुंड मा उप्ड़युं गुर्मुलू हाथन मलासी अर मन ही मन मा बोलि कि ,''हे भगवान !जुगराज रै.! तिन त भौत समझदारी करि.जु आमु का बियां बड़ा नि कारा.ये छ्वटो सि आमु का बियां से मेरि कपाळी फूटी गे छै.अर जु खिरबोज बरोबर आमु हूंदा त ,तब क्य हून्दो ?''इनि स्वच्दा-स्वच्दा मुंड मलस्दा-मलस्दा ऊ गौं का तरफ चलि गे.

                डॉ नरेद्र गौनियाल..सर्वाधिकार सुरक्षित..narendragauniyal@gmail.com

Bhishma Kukreti

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Khima Baman: Story about pain to first wife from Second marriage by husband

(Notes on Modern Garhwali Stories by Bhishma Kukreti)
            Let Us Celebrate Hundredth Year of Modern Garhwali Fiction!

                         Bhishma Kukreti
[Notes on story about effects of second marriage; Garhwali story about effects of second marriage; Uttarakhandi story about effects of second marriage; Mid Himalayan story about effects of second marriage; Himalayan story about effects of second marriage; North Indian story about effects of second marriage; Indian story about effects of second marriage; South Asian story about effects of second marriage; Asian story about effects of second marriage]
             Khima Baman is leading Pundit of the village. When the villagers come to know that he is coming with Makhi a scheduled caste widow they are shocked. The family members of deceased husband of   Makhi are ready with Dathi, Stick to snatch Makhi from Kima Baman. Basanti the wife of Khima Baman is in total shock. A few women are in pain that now Basanti has to suffer from ‘Saut ‘and on top of it a Harijan saut. A couple of envied women are happy that now the pride of Basanti will be nowhere. 
 अर इना खिमा कु घौर जनान्युं क पिपड़ाट . क्वी त दुखी होणा कि बुड्यान्द दां बसंती तै सौतक ताना सुणण पोडल , त द्वी चार जळवा जनानी पुळयाणि बि बल हैं या वसन्ति बामणगिरी क घमंड मा भ्युं खुटणि धरदी छे ....खिमा न इन नि  स्वाच कि नौनी नौना ब्योथा ह्व़े गेन अर दुसर ब्यौ करणु ...
However, there is more shock to all when Khima Baman enters into village with Makhi. In this story, Kukreti depicts various real characters of village and illustrates the social bound, social structure in villages. The story readers get shock of their life after reading last paragraph. The story was published in Hilans ( April, 1984)
Reference-
1-Abodh Bandhu Bahuguna, Gad Myateki Ganga (Part- Review of Garhwali mini short Story)
2-Dr Anil Dabral, 2007 Garhwali Gady Parampara (Part- Review of Garhwali mini short Story)
3-Bhagwati Prasad Nautiyal, articles on Durga Prasad Ghildiyal l in Chitthi Patri (Part- Review of Garhwali mini short Story)
4-Dr. Nand Kishor Dhoundiyal, Garhwal Ki Divangat Vibhutiyan (Part- Review of Garhwali mini short Story)
5-Notes of Prem Lal Bhatt on the Stories of Durga Prasad Ghildiyal (Part- Review of Garhwali short Story and mini short Story writers)
6- Gaytri Bwe, 1985 Gadh Bharati Sanstha, Delhi, (Garhwali short Story Collection)
7- Bhishma Kukreti, 2012 Garhwali Katha Sansar, Sankalp, Delhi (Historical review of Garhwali mini short Story Writers)
8- Bhishma Kukreti, 2012 Kathaon ki Katha, Worldwide mini short Story writers review Series in Shailvani weekly, Kotdwara, Garhwal
9- Stories of ‘Katha Kumud’, Garhwali Prakashan, janankpuri, Delhi (for mini short stories in Garhwali)
10-Mini short stories by Chinmay Sayar in Shailvani, Hilans Kotdwara
11-Mini short stories by Puran Pant Pathik
12- Mini short Stories by Bhishma Kukreti in internet medium
13- Minis and Short stories by Dr. Narendra Gauniyal on Internet medium

Copyright@ Bhishma Kukreti, 26/8/2012


Notes on story about effects of second marriage; Garhwali story about effects of second marriage; Uttarakhandi story about effects of second marriage; Mid Himalayan story about effects of second marriage; Himalayan story about effects of second marriage; North Indian story about effects of second marriage; Indian story about effects of second marriage; South Asian story about effects of second marriage; Asian story about effects of second marriage to be continued…

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Bhishma Kukreti

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एक गढ़वाळी ननि कथा -***रैबार ****
           कथाकार-डॉ नरेन्द्र गौनियाल

सानन्दी दीदी अपणा उर्ख्यळ मा बैठीं धान कुट्याणी छै.ब्यखुन्या कु टैम ,करीब ५ बजीं होलि.मि घुमदा-घुमदा ऊंका घार चलि गयुं.भौत दिनों बाद मि बि अपणा गौं मा गै छौ.बुढड़ी दीदी करीब चार बीसी से कुछ जादा उम्र कि होलि.धान कुट्याण मा पल्या ख्वाल़ा कि सन्ति दीदी मदद करणी छै.मिन दीदी तै सिवा लगे अर वींका ही समणी बैठि गयुं.पूछी कि ,''क्य हाल छन दीदी ?'' दीदीन बोलि ,''क्य हूण भूलू,ठीक छौं.''
         ऊंका नौना-ब्वारी अर नातीण सब दिल्ली मा छन.द्वी नातीणों कु ब्यो ह्वैगे.ऊ त कबी-कबी दादी का दगड़ गौं मा ऐ जांदा छाया,पण द्वी छवटी नतीण ऊ नि आंदा अर ना ही ऊंका ब्वे-बाब.बूडा दीदी तै नाती नि हूणा कु भारी दुःख दिल मा च.पण क्य कन.ना त वा ही दिल्ली जांदी अर ना ही लड़िक-ब्वारी गौं आंदा.बस यकुलो पराण..जनि-तनि दिन कटीणा छन.दीदी का जिकुड़ी मा एक सबसे बड़ो दुःख हौरि छा.वींकू छ्वटु नौनु अजीत अधकाळ मा ही दुन्य छोडि गे.दस साल पैलि सिर्फ २४ साला कि उम्र मा ही कैंसर से वैकि मौत ह्वैगे छै.तब बिटि दीदी कि जिंदगी मा क्वी हर्ष नि रैगे.बस जनु कि ढुंगु होलि..न दुःख न सुख,
           मिन पूछी,''दीदी, भैजी-बौजि तेरि खबर-सार लींदा छन कि न?त्वे द्यखणो किलै नि आंदा ?तू ऊंका दगड़ ही दिल्ली किलै नि जांदी ?बुढापा मा यख यखुली किलै रैंदी ? क्वी रन्त-रैबार ?  सूणिकि दीदी कु हस भरिकै ऐगे.आंख्यु मा पाणि ऐगे.अन्सधरी फून्जिकी दीदीन बोलि,''मि त अब कखि नि जण्या.सरि जिंदगी ये झ्वपडा मा काटी यालि.अब कख जाण.? लड़िक-ब्वारी नि आंदा त मिन क्य कन..जब तक मि छौं,ईं कूड़ी तै जग्व्ल्दी रौंलू.वैका बाद म्यार तरफ बिटि ज्या बि  हूंद. मि चांदु कि म्यार म्वरण पर म्यारू लड़िक गति-मति कैरिकी ठीक-ठाक क्रिया कर्म कैरि द्या.मेरि आत्मा तै शान्ति मिलि जालि.बस मि बाकी कुछ नि चांदु. भूलू हौरि न क्वी रन्त न क्वी रैबार.''

                  डॉ नरेन्द्र गौनियाल ....सर्वाधिकार सुरक्षित. narendragauniyal @gmail.com


Bhishma Kukreti

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  Ghol: A Sad Story about tragedy of Dowry 
                         (Critical History of Modern Garhwali Fiction)
                 Let Us Celebrate Hundredth Year of Modern Garhwali Fiction!
                                                Bhishma Kukreti
[Notes on sadness/tragedy in regional  language modern fiction; sadness/tragedy in Garhwali language modern fiction; sadness/tragedy in Uttarakhandi language modern fiction; sadness/tragedy in Mid Himalayan language modern fiction; sadness/tragedy in Himalayan language modern fiction; sadness/tragedy in North Indian regional language modern fiction; sadness/tragedy in Indian regional language modern fiction; sadness/tragedy in SAARC Countries regional language modern fiction; sadness/tragedy in Asian regional language modern fiction]
   Mohan Sailani is one of the important figures in Garhwali poetry and fiction. His way of telling tale is marvelous. Mohan wrote more on social issues in his fiction. In his fiction, Mohan strikes directly on the problems and depicts the reason behind those issues.
  Ghol is about a girl being married and there become disturbance in marriage rituals due to disputes for dowry from her parent side. Her husband leaves her before honey moon. Her mother dies due to shock and late she also dies.
 The story is sad and readers feel sadness too. When they read the letter of her husband along with the girl -
चिट्ठी मा क्या छै आह पति कु दिल छाई. आह वेदी मा कु सुख वीं तै कुतगळी सि लग

Reference-
1-Abodh Bandhu Bahuguna, Gad Myateki Ganga (Part- Review of Garhwali Fiction and mini short Story)
2-Dr Anil Dabral, 2007 Garhwali Gady Parampara (Part- Review of Garhwali Fiction and mini short Story)
3-Bhagwati Prasad Nautiyal, articles on Durga Prasad Ghildiyal l in Chitthi Patri (Part- Review of Garhwali Fiction and short Story)
4-Dr. Nand Kishor Dhoundiyal, Garhwal Ki Divangat Vibhutiyan (Part- Review of Garhwali Fiction and i short Story)
5-Notes of Prem Lal Bhatt on the Stories of Durga Prasad Ghildiyal (Part- Review of Garhwali Fiction and short Story and mini short Story writers)
6- Gaytri Bwe, 1985 Gadh Bharati Sanstha, Delhi, (Garhwali Fiction and short Story Collection)
7- Bhishma Kukreti, 2012 Garhwali Katha Sansar, Sankalp, Delhi (Historical review of Garhwali Fiction and mini short Story Writers)
8- Bhishma Kukreti, 2012 Kathaon ki Katha, Worldwide Fiction and mini short Story writers review Series in Shailvani weekly, Kotdwara, Garhwal
9- Stories of ‘Katha Kumud’, Garhwali Prakashan, janankpuri, Delhi (for Fiction and mini short stories in Garhwali)
10- Fiction and Mini short stories by Chinmay Sayar in Shailvani, Hilans Kotdwara
11- Fiction and Mini short stories by Puran Pant Pathik
12- Fiction and Mini short Stories by Bhishma Kukreti in internet medium
13- Fiction and Minis and Short stories by Dr. Narendra Gauniyal on Internet medium

Copyright@ Bhishma Kukreti, 27/8/2012
Notes on sadness/tragedy in language modern fiction; sadness/tragedy in Garhwali language modern fiction; sadness/tragedy in Uttarakhandi language modern fiction; sadness/tragedy in Mid Himalayan language modern fiction; sadness/tragedy in Himalayan language modern fiction; sadness/tragedy in North Indian regional language modern fiction; sadness/tragedy in Indian regional language modern fiction; sadness/tragedy in SAARC Countries regional language modern fiction; sadness/tragedy in Asian regional language modern fiction to be continued…..

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Bhishma Kukreti

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                    Rukmi: A Garhwali Tale about Different Psychological characters
                           (Critical History of Modern Garhwali Tales)
                 Let Us Celebrate Hundredth Year of Modern Garhwali Fiction!

                                      Bhishma Kukreti
[Notes on psychological characters in tales; psychological characters in modern Garhwali tales; psychological characters in Mid Himalayan tales; psychological characters in Himalayan tales; psychological characters in North Indian tales; psychological characters in Indian tales; psychological characters in South Asian tales; psychological characters in Asian tales]
                      Rukmi (Dhad, October –December 1988) is a modern Garhwali tale written by famous social activist Vidyavati Dobhal.
 Kaly is parentless but is lovers of beautiful girls. He marries three times by spending huge money. Each of his wives left him immediately after marriage. Kalya was black as coal. At last he marries a dumb and black color girl. Kalya is very simple in thinking. Vidyavati explores psychology of each individual in this modern Garhwali tale ‘Kalya’
Reference-
1-Abodh Bandhu Bahuguna, Gad Myateki Ganga (Part- Review of Garhwali tales, Fiction and mini short Story)
2-Dr Anil Dabral, 2007 Garhwali Gady Parampara (Part- Review of Garhwali tales, Fiction and mini short Story)
3-Bhagwati Prasad Nautiyal, articles on Durga Prasad Ghildiyal l in Chitthi Patri (Part- Review of Garhwali tales, Fiction and short Story)
4-Dr. Nand Kishor Dhoundiyal, Garhwal Ki Divangat Vibhutiyan (Part- Review of Garhwali tales, Fiction and i short Story)
5-Notes of Prem Lal Bhatt on the Stories of Durga Prasad Ghildiyal (Part- Review of Garhwali tales, Fiction and short Story and mini short Story writers)
6- Gaytri Bwe, 1985 Gadh Bharati Sanstha, Delhi, (Garhwali tales, Fiction and short Story Collection)
7- Bhishma Kukreti, 2012 Garhwali Katha Sansar, Sankalp, Delhi (Historical review of Garhwali tales, Fiction and mini short Story Writers)
8- Bhishma Kukreti, 2012 Kathaon ki Katha, Worldwide tales, Fiction and mini short Story writers review Series in Shailvani weekly, Kotdwara, Garhwal.
9- Stories of ‘Katha Kumud’, Garhwali Prakashan, janankpuri, Delhi (for tales, Fiction and mini short stories in Garhwali)
10- Fiction, tales, and Mini short stories by Chinmay Sayar in Shailvani, Hilans Kotdwara
11- Fiction, tales, and Mini short stories by Puran Pant Pathik
12- Tales, Fiction and Mini short Stories by Bhishma Kukreti in internet medium
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Copyright@ Bhishma Kukreti, 28/8/2012
Notes on psychological characters in tales; psychological characters in modern Garhwali tales; psychological characters in Mid Himalayan tales; psychological characters in Himalayan tales; psychological characters in North Indian tales; psychological characters in Indian tales; psychological characters in South Asian tales; psychological characters in Asian tales to be continued…

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Bhishma Kukreti

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गढ़वळि  बाल कथा

                          आश्रमो असली उत्तराधिकारी

                                   भीष्म कुकरेती

                   भृगु ऋषि  क आश्रम उदयपुर पट्टी क आजौ भृगुखाळ म छयो . मुनि भृगु बुड्या ह्व़े गे छया अर अब समौ ऐ गे छयो कि अपण आश्रम क बागडोर कै योग्य च्याला/शिष्य तै देकी सन्यास ले ल्यावन . भृगु ऋषि न अपण  च्यालों अळगसि, हुस्यार अर भरोसा क परीक्षा लीणो निर्णय ले. भृगु ऋषि न अपण ज्ञान कि तीन कुटरी बणैन अर एकेक कुटरी तिनु क हाथ मा दींद ब्वाल, " मी जरा एकाद द्वी मैना खुणि गंगाद्वार (हरिद्वार)  जाणु छौं. त मी हरेक तै ज्ञान कि कुटरी दीणु छौं. तुम अपण हिसाबन ज्ञान-कुटरी क निवेश (इन्वेस्टमेंट ) करी सकदवां ." अर भृगु ऋषि ज्ञान कुटरी अपण शिष्यों तै थमै  क गंगाद्वार जिना चलि गेन .

   द्वी मैना उपरान्त भृगु ऋषि बौड़ीक ऐन.

ऊन अळगसि शिष्य तै पूछ, " शिष्य ! तीन ज्ञान कुटरी क निवेश कन कार ?"

 अळगसि न ब्वाल, "गुरुदेव मीन यीं कुटरी तै समण्या क पुंगड़  मा खड्यार जां से कि ये ज्ञान कि चोरी नि ह्व़े जाओ ."

अब हुस्यार च्याला न बताई, " गुरुदेव मीन ज्ञान कुटरी एक बणिया तै एक सौ रूप्या मा ब्याच. वै बणिया म धन त छयो पन ज्ञान नि छौ अब लोग  वै बणिया तै  ग्यानी बणिया बोलीक भट्यान्दन ."

भृगु ऋषि न पूछ," त वो सौ रूप्या कख छन ?"

हुस्यार च्याला न जबाब दे, " गुरु जी कुछ रूप्या मीन अफु पर  खर्च करीन  अर कुछ आश्रम क काम पर खर्च ह्व़े गेन"

भरोसा  न बताई," गुरुदेव आप दिखल्या कि हमर आश्रम मा दस नया च्याला अयाँ छन ."

गुरु जीन पूछ , किलै?"

भरोसा न बताई," मीन यूँ दस च्यालो मा कुटरी ज्ञान बाँट अर अब यि दस च्याला सौ च्याला बणै सकदन आर फिर हजार , दस हजार च्याला .."

भृगु ऋषि तै भरोसा जन असली उत्तराधिकारी मीलि ग्याई जु निवेश कु असली अर्थ जाणदो छौ  कि एक तै  दस अर दस तै  सौ करणै तैं  निवेश बुल्दन


copyright Bhishma Kukreti 28/8/2012

Bhishma Kukreti

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गढ़वळि  बाल कथा

 

                    साग-भुजी अर डाळो  झगड़ा 

                           भीष्म कुकरेती 

     भौत समौ पैलाकि छ्वीं  छन जब गढ़वळी गाऊं मा खेती हुंदी छे.

एक मनिखौ  सग्वड़ छौ पाणि जगा मा छयो. सग्वड़ो बगल मा दें तरफ एक बड़ो खैणु डाळ बि छौ . दें तरफ बिटेन छिन्छ्व ड़ बिटेन पाणि कूल आँदी छे ,  अर इन मा साग भुजी तै पाणि मिल्दो छौ अर अंत मा खैणो डाळ तै बि पाणी मिल जान्दो छौ जां से खैणो डाळ खूब हर समौ हर्युं रौंद छौ. सग्वड़ बिटेन बर्मस्या छीमी लगुल ऐक खैणो डाळ पर चिपटिक  मथि तलक डाळो चंका  मा जयुं  रौंद छौ. छीमी क लगुल खूब फुळड़ दीन्दो छौ.

सौब राजी खुसी से रौंदा छया. याँ से पुंगड़ो गुसैं बि भौत मेनत करदो छौ अर न्यळण गुड़ण मा , पाणि चारण म कतई बि अळगस नि करदो छौ जां से सब्यूँ पर फूल फल खूब आंदा छया. सब्युं पर बरकत छे .

एक दै  साग भुज्यूँ तै नरक्वाण चढि  गे बल ये खैणों  डाळो छैल से ऊं तै सूरजौ  उज्यळ कम मिल्दो अर ऊं क्या ब्युंत उर्याई बल जु बि पाणि कूल से आंदो छौ सौब अफिक पीण लगी गेन अर एक बि बूँद पाणि  खैणो डाळ तलक नि जाणि दे. खैणो डाळ न कथगा ब्वाल पण साग भुज्यूँ न  खैणो डाळ कुणि रति भर बि  पाणि नि छ्वाड . बस खैणो डाळ तैं गुस्सा चौढ़ अर वैन साग भुज्युं तै छैलु  दीण बन्द करि  दे अर दगड मा अपण पात बि हिलाण बन्द करि दे. याँ से साग भुज्युं पर सूरज कि रौशनी जादा हूण बिस्याई अर  खैणो डाळक पात नि हिलण से बि गरम हूण मिस्याई जां से साग भुज्युं पता सुकण बिसे गेन . इना पाणि नि पाण से खैणो डाळ बि सुकण मिसे गे. अर दगड मा बर्मस्या छीमी क लगुल बि ल्हतमडे ग्याई

 भुज्युं क सुक्याँ पात देखिक पुंगड़ो गुसै न बि नळे गुडै बन्द करि दे नजरे फेरी दे. पाणि दीण बन्द करि दे। अब जखम जाओ तखम  खौड़ पाड़ हूण शुरू ह्व़े ग्याई .सबि मोरण्या ह्व़े गेन

अब बीच मा छीमी लगुल आई अर वैन भुज्युं समजाई बल द्याखो तुम खैणो डाळ तलक  पाणि जाणि द्याओ त  वो तुम तै  छैलु द्यालु अर दगड मा हवा बि कारल . फिर छीमी क लगुल न  खैणो डाळ समजाई बल तु जन पैल छयो उनि छैलु  दींद जा अर भुजी त्वे जिना पाणि आण द्याला. भुज्जी बि मानि गेन अर खैणो डाळ बि मानि ग्याई.

 फिर से भुज्जी अर  खैणो डाळ पर हर्यो इ हर्यो ऐ ग्याई अर पुंगड़ो गुसै न फिर से पाणि दीण शुरू करी दे.  नळे गुडै दुबर शुरू करि दे. सब्युं तै दुबारो जिन्दगी मीलि गे. अब फिर से पुंगड़ मा बहार ऐ ग्याई.   वैदिन  बिटेन खैणो डाळ अर साग भुज्जी मानि गेन , समजी गेन बल सहयोग अर सहकार से इ यू संसार चलदो. सबि बींगी गेन बल बगैर सहकार. यूँ तै ज्ञान ह्वाई बल  सिरफ एक दुसरो  मौ मदद सेइ सबि इक दगड़ी  संसार मा ज़िंदा रै सकदन. असहकार, स्वार्थ  अर अकड माने मौत या नुकसान.


Copyright@ Bhishma Kukreti 28/8/2012

 गढ़वळि बाल कथा जारी ..

Bhishma Kukreti

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******कलजुगी कंस को नाश******

                 डॉ नरेन्द्र गौनियाल 

भोगीसिंह जनि-जनि पैसा-पत्ता वल़ो ह्वै ,उनि वैन अंट-शंट काम करणा शुरू कैरि दीं.धन-सम्पति बढ़दी गे अर दिमाग बि आसमान मा चढ़दू गे.खुद बि छक्वे दारू पीणि अर अपणा रागस गणों तै बि पिलाणी..दारू पिलैकी अपणा सब काम करवै दींदु छौ.इलाका मा सबि भला-बुरा काम अपणा जिम्मा.जख बिटि बि हो,जनि कै बि हो पण रुप्या ऐ जएँ..सबि जोगी मरीं अर मेरो पतड़ो भरीं,इनी मिशाल करि दे..पटवारी-कानूनगो तै दारू पिलाणि,घूस देणी अर लोगोँ की सम्पति हथ्याणि..बस यी काम ह्वैगे छौ वैको.लोगोँ तै छक्वे दारू पिलैकी झूठी गवै दिलाणि अर सीधा-सदा लोगोँ तै परेशान करणू.
         जमीन -जैदाद अर रूप्या-पैसा कु अति लालच मन्खी तै रागस बणे दींद.अच्छो-भलो आदिम तै बि पापी अर महा पापी बणे दींद.भोगीसिंह बि इनु समझंदु छौ की सरि दुन्य की सम्पति मेरि च.अर जु नि छा ऊ कै बि ढंग से ह्वै जा..रागसी समाज मा क्य नि ह्वै सकदु.? भोगीसिंहन बि क्वी कसर नि छोडि.हद त तब ह्वैगे जब वैन अपणी कक्या भैणी अर वींकु नौनु तै बि नि छोडि.उंकी जमीन-जैदाद तै अपणी बतैकी हड़पी दे.दारू पिलैकी झूठी गवै दिलै अर पटवारी-कानूनगो तै घूस देकी,दारू पिलैकी अपणो काम पक्कू करि दे..अपणी भैणि अर भणजा की जैदाद हडपी की वैन बड़ो नाम समझी.ऊंतई ऊ आंख्युं कु खैड़ जनु देख्दु छौ..गौं-गल्य़ा,पास-पड़ोस वल़ा दारू की घूँट मा बिकणा का कारण क्वी कुछ नि बोल्दा छा,बल्कि वैकि हाँ मा हाँ मिलान्दा छा.दारू बाज द्वी-चार लुंड-गुंड वैका दगड दिन रात ही रैंदा छाया.
          द्वापर मा कंस जनो पापी कु नाश त कृष्ण का रूप मा विष्णु भगवान जि कु अवतार से  ह्वैगे..ये कळजुग मा क्वी अवतार त नि ह्वै.पण ह्वै सकद विष्णु भगवानजि मथि बिटि ही सबकुछ देखदा होला.भोगी सिंह तै कुछ साल बाद ही कैंसर ह्वैगे..वैको दगड़ो करण वल़ा बि क्वी त मरि गीं,क्वी बिमार ह्वैगीं,क्वी दिन-रात दारू पेकि हर्बी गदन जुगा हूणा छन.भोगी सिंह बि अपणी मौत की इंतजारी करणू.कज्याणि वैकि कोढ्या ह्वैगे.कुकर्मों मा साथ दीण वल़ा लड़िक-ब्वारी की निंद हर्चि गे.कुछ दिनों बिटि ऊ पगले गीं.भोगी सिंह कु पापों कु भर्युं घड़ो अफ्वी फुटण लगी गे.

          डॉ नरेन्द्र गौनियाल ..सर्वाधिकार सुरक्षित  .narendragauniyal@gmail.com

Bhishma Kukreti

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Kurchenda Sapna: An agile, bold and entertaining   Story
                      (Critical History of Modern Garhwali Stories)
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                                 Bhishma Kukreti
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            Girish Sundariyal is famous modern Garhwali lyricist. Sundariyal also wrote dramas in Garhwali. His Garhwali story Kurchenda Sapna (Chitthi, 21st issue) is one the fine examples of world modern fiction literature. Vimla is newly married young female. Her husband has migrated city for earning. The news come that her husband is returning to home. She dreams a lot. However, when her husband come into room Vimla gets shock for her life. Will she stop here to see her dreams are not fulfilled?
   Sundariyal used words for entertaining and for describing the enthusiasm of a young women becoming happy to know that her husband coming home. The story is bold, agile and entertaining.
Reference-
1-Abodh Bandhu Bahuguna, Gad Myateki Ganga (Part- Review of Garhwali tales, Fiction and mini short Story)
2-Dr Anil Dabral, 2007 Garhwali Gady Parampara (Part- Review of Garhwali tales, Fiction and mini short Story)
3-Bhagwati Prasad Nautiyal, articles on Durga Prasad Ghildiyal l in Chitthi Patri (Part- Review of Garhwali tales, Fiction and short Story)
4-Dr. Nand Kishor Dhoundiyal, Garhwal Ki Divangat Vibhutiyan (Part- Review of Garhwali tales, Fiction and i short Story)
5-Notes of Prem Lal Bhatt on the Stories of Durga Prasad Ghildiyal (Part- Review of Garhwali tales, Fiction and short Story and mini short Story writers)
6- Gaytri Bwe, 1985 Gadh Bharati Sanstha, Delhi, (Garhwali tales, Fiction and short Story Collection)
7- Bhishma Kukreti, 2012 Garhwali Katha Sansar, Sankalp, Delhi (Historical review of Garhwali tales, Fiction and mini short Story Writers)
8- Bhishma Kukreti, 2012 Kathaon ki Katha, Worldwide tales, Fiction and mini short Story writers review Series in Shailvani weekly, Kotdwara,  Garhwal.
9- Stories of ‘Katha Kumud’, Garhwali Prakashan, janankpuri, Delhi (for tales, Fiction and mini short stories in Garhwali)
10- Fiction, tales, and Mini short stories by Chinmay Sayar in Shailvani, Hilans Kotdwara
11- Fiction, tales, and Mini short stories by Puran Pant Pathik
12- Tales, Fiction and Mini short Stories by Bhishma Kukreti in internet medium
13- Tales, Fiction and Minis and Short stories by Dr. Narendra Gauniyal on Internet medium

Copyright@ Bhishma Kukreti, 29/8/2012
Notes on agile, bold and entertaining Stories; agile, bold and entertaining Garhwali Stories; agile, bold and entertaining Uttarakhandi Stories; agile, bold and entertaining Mid Himalayan Stories; agile, bold and entertaining Himalayan Stories; agile, bold and entertaining North Indian Stories; agile, bold and entertaining Indian Stories; agile, bold and entertaining South Asian Stories; agile, bold and entertaining Asian Stories
Let Us Celebrate Hundredth Year of Modern Garhwali Fiction!

Bhishma Kukreti

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गढ़वळि  बाल कथा

 

                   तिमलौ डाळ

 

                      भीष्म कुकरेती

 

  एक गांवक पुंगड़ मा एक तिमल क डाळ छौ .

एक ननु नौनु उख जान्दो छौ अर रोज तिमलौ ग्व़ाळ तै दिखदु छौ पण डाळ चौढ़ नि सकदु छौ  त गर्म्युं  मा भ्युं पड्या तिमलौ दाण टिपदो छौ अर अफकुण अर अपण परिवारो कुण तिमल ड़्यार लै जान्दो छौ. तिमलौ दाण सवादी हूंदा  छा. 
 
फिर जडडू अर वसंत मा ग्व़ाळ पराक नना नाना काचा  तिमल तोडिक ड़्यार लयांद छौ   अर परिवार तिमलौ भुज्जी खांद दै तिमलौ बड़ी बडे करदा छा. इना तिमल बि पुळयांदो छौ कि उ कैक काम आणु च .

अब जब ननु बडू ह्वाई त एक दिन वैन तिमल कुणि ब्वाल," मेरी ब्व़े न मै तै त्यार लाब   तुड़णो भ्याज"

तिमलन पूछ," पत्तौं  क्या करण तुमन ?"

" ब्व़े बुलणि छे बल तिमलौ लाबान पत्तळ बि बणौला अर कुछ लाबुं तै उसेक लैंदी गौड़ी कुणि  पींडु  बि बणाण " नौनौ जबाब छौ

तिमल न पुळेक ब्वाल ," अरे मि कैको काम औं त मि  तै बडी खुसि हून्द्। तू म्यार ग्व़ाळ बिटेन मीमा चौड़ अर म्यार लाब तोड़ी ल़े . पण हाँ जरा ध्यान से हाँ. म्यार कथगा इ फौंटि कमजोर बि होन्दन , जरा सी जादा गर्रू  ह्वाओ त टुटि  बि जान्दन  हाँ. त ध्यान से चौड़ अर लाब तोड़ "

ननु खुसी खुसी डाळ मा चौड़ अर लाब तोडिक ड़्यार चली गे .

फिर एक दिन नौनु  जवान  ह्वेक आई अर बुलण बिस्याई ," ड़्यारम  आग जळाणो लखड़ इ नी छन . "

तिमल भौत  पुळयाई अर बुलण लगि ," ठीक च जा जु बि म्यार सुक्यां फौंटि  छन ऊं तै काटी लेदी . जरा ध्यान दे हाँ कि म्यार लखड़ भम्म से जगी जान्दन. त आग जळान्द दै   म्यार लखड़ भौत काम आन्दन।"

जवान अब नौनु अध बुढेड़ / प्रौढ़ ह्व़े गे छौ. अर तिमल बि प्रौढ़/अड बुधेड़  ह्व़े गे छौ .

एक दिन वी नौनु अध बुढेड़ /प्रौढ़ ह्वेक आई अर बुलण बिस्याई,'  : हमर इख जग्गी च . खूब लखड़ चयाणा छन "

तिमल हौरी बि पुळयाई अर वैन ब्वाल," ठीक च जु बि अब सुक्यां फौंटि  बच्यां छन वूं तै काटी दे ."

अद बुधेड़ बड़ा बड़ा फौंटि काटी क चलि गे. तिमल अब नंगमुंड्या ह्व़े गे छौ . फिर बि तिमल खुस छौ कि ओ कैको काम आणो च. 

फिर अद बुदेड़ बुड्या ह्व़े ग्याई अर इना तिमल बि बुड्या ह्व़े ग्याई . त बुड्या न तिमलौ ग्व़ाळ काटी अर ड़्यार ली ग्याई . तिमल अप न जिन्दगी से बड़ो खुस छौ कि या  जिन्दगी कै ना कैको काम आई.

 फिर एक दिन बुड्या आई अर तिमल क ग्वळक से बुलण बिस्याई बल ," अब जवान  तिमल कख मीलल ?"

तिमलौ ग्वळकन ब्वाल," हं ! इख मा मि तेरी क्वी मदद नि कौर सकुद. जब म्यार छ्वटा छ्वटा  बच्चा बुट्या छया त तीन वूंकी देख भाळ नि कौर , अपण गोरुं से ऊँ तै नि बचाई अर ओ सौब मोरी गेन या उगटि गेन '

बुड्या उदास ह्व़े ग्याई बल  अब वैकी  नई साखि, नई जनरेसन बगैर डाळौ  क्या कारलि.

 तिमलौ ग्वळक भौत इ  उदास ह्व़े ग्याई कि  अब मनिख बगैर डाळ क क्या कारल ?  तिमल क  ग्वळक सुचणु  छौ कि कास मनिख समौ पर डाळु  रख रखाव क बारा मा चित्वळ ह्व़े जाओ त इं  दुनिया  मा डाळु कबि बि कमि नि ह्वेली.

 
 
Copyright@ Bhishma Kukreti 30/8/2012

 

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