Author Topic: Exclusive Garhwali Language Stories -विशिष्ठ गढ़वाली कथाये!  (Read 30858 times)

Bhishma Kukreti

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                            कुरेड़ी फटेगी   

 

(प्रताप शिखर अ गढ़वाली कथा संग्रह 'कुरेड़ी फटेगी ' (१९८९) क छाण- निराळ )

 

                                         भीष्म कुकरेती

 

गढवाली कथों विकास मा भग्यान प्रताप शिखर कु मिळवाक (योगदान) नि-बिस्मरण लैक च. प्रताप शिखरों (१९५२-२०१२) जनम  कोटि गौं, पट्टी कुणजी, टिहरी गढवाळ मा ह्व़े थौ. एम्.ए एल टी इलै कौर छयाई कि मास्टर बौणिक परिवारों आर्थिक दस मा सुधार लाला पण युवा प्रताप कु जनम कुछ हौरी बाटु खुणि ह्व़े छौ. प्रताप शिखर गाँ-गौळ (सामाजिक) का काम मा ताजिंदगी लग्यां रैन . मध्य-निषेध का बान जेल जातरा, उंकी असकोट-आराकोट (१९७४) अर दोहरी सिक्षा नीति विरुद्ध  लखनऊ-देहरादून जातरा प्रसिद्ध छन.

  गढ़वाली कथा मा वो संलग्न छ्या. १९८९ मा उंकी गढवाली कथा -खौळ (संग्रह) -कुरेड़ी फटेगी मा छपी .

ये गढवाली कथा -खौळ (संग्रह मा नौ कथा छन ( निबंध अर समळौण मिलैक) ड़   --
चंद्रैण - कृपाली मिड्डल पास च . टीरी माराज वै तै पटवारी बणौण चाणु थौ. बुबा ण खेती बादी तै जादा महत्व दिनी त वो खेती बादी करण लगी गे. कृपाली समाज मा रुढ़ वाद को विरोधी छौ अर वै तै वर्ण -विरोध का दंड मा जाती भैर  करे दे गे पण वैन हार नि मानि अर फिर एक दिन त जितणो इ छौ. धीरे-धीरे  लोग वैक दगड होण मी से गेन

परसु मिस्त्री- परसु क बुबा राज-मिस्त्री छौ पण  ओड नि बौण सौक.परसु न पैलि पैलि कूड़ चीण . पुळयाट मा कूड़ दिखाणो वैन अपण गुरु बुलाई पण गृह स्वामी न ऊन तै भितर नि आ नि दे किलैकि य़ी हरिजन  छ्या.बस परसु न मिस्त्र्यु दगड मीलिक हडताल करी देन.
 
शक्कु बौराण - वै गाँ मा घास लखडु बडी परेसानी छे.इख तलक कि शक्कु  (जेंक पालन मैत मा बड़ो लाड से ह्व़े छौ) चार ब्वार्यू न नदी मा आत्महत्या  करणो निश्चय करी पण फिर नि कौर अर तब शक्कु न बांज धरती मा डाळ बूट लगाणो निश्चय करी.
 
 कुरेड़ी फटेगी- रग्गा कि प्रेयसी और कज्याण न सासु-ब्वारी क झगड़ा मा जहर खै दे. फिर कनि कौरिक बचिगे पण याँ से कुरेड़ी फटेगी  .

सौ गोती अर एक धोती- मुख्त्यारो चार बेटी थै अर बंश चलाणो परेशानी छे.पण मुख्त्यारन दुसर ब्यौ नि कार अर बेटियूँ तै इ लायक बणै

बच्यां रौला त गोर चरौला- या कथा कै लोक कथा को गढवाली रूप च अर हंसौण्या कथा च

यक्ल्वार्स -- पलायन क कारण बच्चा भैर छन त सरपंच इकुलास भोगणो च हालांकि बच्चा लोग सरपंच तै अपण दगड लिजाणो तैयार छन पण सरपंच अपण ब्व़े बाबुक गाँव छोड़णो तैयार नी च

पूस का जौ----पछा फसल गोर उज्याड़  खावन जां लोक कथा पर आधारित कथा च  मूल अपण बुड्या बाबू क नौंनु च अर जब वो ब्वेक पुटुकउन्द छौ वैका बुबा भग्यान ह्व़े गा छा. फिर कनो वैक ब्वें पाळ अर कन वैकी संतति ह्व़े की कथा च पास का जौ.
 
वसंत बौड़ीक ऐ गे----द्रौपदी हर जुग मा पैदा होंदी. जख द्वापर मा द्रोपदी क दगड श्रीकृष्ण छया ये कलजुग मा द्रोपदी तै इ कृष्ण बणण पोड़ जब वीं पर भरी पंचैत मा भगार लगये गे.पण फिर वींको ह्र्च्यु पति ऐ गे त बसंत बौड़ी क ऐ गे. विषय वस्तु समृद्ध च अर गौं का वतावरण पैदा करण मा कथाकार सफल च.
 
   प्रताप शिखर कि कथों मा लोक निष्ठा अर कल्पना क मिळवाक मिल्द.

  हरेक कथा मा सामाजिक समस्या होंदी अर फिर कथाकार वीं समस्या क हल खुज्यांद

हरेक कथाक चरित्र गाँव का अम चरित्र छन अर यूँ चरित्रों बचळयात -वार्ता/संवाद आम गढ़वाळी क संवाद छन .
 
भाषा आम टिर्याळि च , सुघड़ च, अर लच्छेदार  ब्युंत/ शैली मा च

 लिख्वार की सोचह एकीस्वीं सदी से अग्वाड़ी क आधुनिक सोच च इलै इ प्रताप शिखर समाज मा जरुरी बदलाव ल़ा णो बान खुजनेरी ब्युंत लांद.

भाषा अर ब्युंत पर लिख्वारो अधिकार च

हरेक कथा गुणी च 

'कुरेड़ी फटेगी' कथाखौळ गढवळी कथा  माळा को एक अमूल्य रत्न च

कास ! प्रताप शिखर याँ से अग्वाड़ी बि गढवाली कथा लिखदा त !!!!

 

Copyright@ Bhishma Kukreti, 26/6/2012


 Kuredi Fataigi

( Garhwali Story Collection)

by- Pratap Shikhar

Year- 1989

Uttarkhand Jan Jagriti Sansthaan , Khadi Jajal, Tihri garhwal

pin 249175

Bhishma Kukreti

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Head Master Hirdairam: A Garhwali Story Portraying Basic Education System

(Review of Garhwali Story Collection ‘Ek Dhanga Se Sakshatkar ‘by late Bhagwati Prasad Joshi)

                                              By: Bhishma Kukreti

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                Bhagwati Prasad Joshi had been an important signature in modern Garhwali story world. His stories used to be published in various periodicals as Hilans and Garh –Aina . Head Master Hirderam is one of the stories of his first story collection ‘Ek Dhanga Se Sakshatkar’ head master Hirdairam Harbola was teacher in basic school Haindakhal. Master was famous for his wooden stick. Master Hirdairam used to talk in Sanskrit with stick. Hirdairam was famous for disciplining the students and was eager students get their basic education. Another teacher was Sitab Sing who was maore interested in sleeping and playing cards.
  When one of the students of Hirdairam becomes inspector of schools, Hirdairam gets promotion because of his disciplinary methods. The story tells about education system and relationship between teaching community and society.  Through symbolic (stick) means Joshi shows that discipline is one of the means of teaching. Since Bhagwati Prasad Joshi was also primary school teacher he portrayed various inner parts of primary education system in this story.
 The characters are as per the need of theme and plats of story. The language of story is simple and realistic.
Reference-
1-Dr Anil Dabral, 2007, Garhwali Gady Parampara
2-Shailvani, Kotdwara (2011) published stories of late Bhagwati Prasad Joshi in series.
Copyright@ Bhishma Kukreti, 27/6/2012
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Bhishma Kukreti

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                           Bhoot ku Chuffa Hath: A Garhwali Story depicting Social Mood with Contemporary Subject of concerns 

                       (Review of Garhwali short Story Collection ‘ Ek Dhanga se Sakshatkar’ (1988) by Bhagwati Prasad Joshi)

                                       By: Bhishma Kukreti

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     No doubt, the story ‘Bhoot ku Chuffa Hath’ is a moral story. However, the story writer shows the contemporary issues of society and their main concerns. A strong built man, very active in his agriculture works Nathu was village Padhan (jameedar). He did not send his son Gabdu   to school. Gabdu got unwanted friendship.  After the death of Nathu, Gabdu did not come in line and was busy with his lazy friends. The family started losing farms and balance farms were not producing food enough for the family. One day, his wife found that there are no cereals at all to cook. She goes to steal the crop (Kauni) from the Seth’s farm. A Gabdu became conscious of his wife’s activity, goes behind his wife and when Gabdu finds the reality he was shocked.
  The story depicts the laziness of male partners of village families and their unawareness about new changes taking place.
 The tale telling style is attractive.
Reference-
Dr Anil Dabral, 2007, Garhwali Gady Parampara
(Bhagwati Prasad Joshi ‘Himwantwasi’ died in 1988, when the story collection book ‘ Ek Dhanga se Sakshatkar’ was in final stage for publishing)

Copyright@ Bhishma Kukreti, 28/6/2012
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Shibba Bodi ar Goonga Naunyal:  a Garhwali Story discussing Trees as Successors

(Review of Garhwali Story Collection ‘Ek Dhanga ki Atmkatha’ (1988) by Bhagwati Prasad Joshi ‘Himawantwasi’)

                        By Bhishma Kukreti
    Shibba Bodi once, was a very beautiful girl and very soft by physique and by heart. When she was girl her name was shivani. She was married to Bhavani a strong built man. However Bahvani died in foreign land (pardesh). Shibba planted trees in her farmland. Now, trees are her successor those provide fruits and love to all. The writer states that there can’t be better successor than dumb trees for human beings. The story is mixture of philosophy and hard reality of death and birth.
Reference-
Dr. Anil Dabral, 2007, Garhwali Gady Parampara

Copyright@ Bhishma Kukreti m, 29/6/2012

Bhishma Kukreti

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Hay Re Moneyorder: A Satirical Garhwali Story about Money Order Economy

(Review of Garhwali Story Collection “Hay Re Moneyorder” (1988) By Bhagwati Prasad Joshi )


                                                By Bhishma Kukreti

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     Daya Ram failed in tenth class and went to Delhi. There, he got job of Daftary. He started posting money order. His family members stopped agriculture works and became dependent on money order. Dayaram returned to home and started modern agriculture as gardening, horticulture, mushroom production, honey business etc. Now, Daya ram is earning in village more than what he could dream. However, his wife is not satisfied because she is not getting that adventure what she used to get by money order.
           The story teller is successful in depicting a money order being brought by post man, the adventure in village, and the talk of villagers about money order and handing over money by postman. Joshi also searches the accelerating factors of migration from rural Garhwal. Joshi is famous for humor in the story and then creating satire for his subject. His characters are simple and Joshi provides them a respectable place in the story. The readers get engaged due to tale telling technique of tale writer.

Copyright@ Bhishma Kukreti, 30/6/2007
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Bhishma Kukreti

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           Teen Trigat: Garhwali Story about Three Crooks   

(Review of Garhwali Story Collection ‘Ek Dhanga ki Atmkatha’ by Bhagwati Prasad Joshi)


                                                   By Bhishma Kukreti
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                  When migrated Garhwalis returned for settling in their ancestor village after spending their lives in government service, they also bring crookedness, arrogances, notoriousness and desires along with them. When discharged Jamadar, discharged Havldar or police constable and discharged clerk of court returned the village Garjiya the social equation the village change drastically. However, times came that military retired Jamadar understands the reality and one day he decides to take appropriate action. However, the question is whether other two would respond?
 The story is having humor and satire. Joshi uses simple style in telling the tale. Joshi is successful in creating the new social equation in contemporary rural Garhwal.  Joshi uses contemporary Garhwali phrases in the story.

Reference-
Dr Anil Dabral, 2007, Garhwali Gady Parampara

Copyright@ Bhishma Kukreti, 1/7/2012
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Bhishma Kukreti

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Kukkut Dhwaj: A Garhwali Story about Breaking Orthodoxy Rules

(Review of a Garhwali Story Collection ‘Ek Dhanga ki Atmkatha by Bhagwati Prasad Joshi ‘Himwantvasi’)


                                       By Bhishma Kukreti
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                   When Kiritimani returns his village Kothi he is shocked by seeing the people are stuck up with same orthodoxy rules those were accepted norms for centuries as Brahmins not touching plough, not having bulls and not to do poultry farm acts.
                   People of twentieth century were living in the norms of eighteenth century. Nobody was ready to live in changed situation.
       Kirtimani faces various unheard hurdles for his own people for changing the conventional wisdoms.
  Story makes you witness for the struggle of Kirtimani. The readers feel irritation, want to laught, feel pity on people and there is small portion of rage due to irritation too. There is hopelessness and hope for future in the fiction ‘Kukkut Dhwaj’. If not today, there is shock for the readers of fifties that a Brahmin family starts poultry farm. The story writer is expert in mixing imagination and reality in the story and making story interesting.

Reference-
Dr Anil Dabral, 2007 Garhwali Gady Parampara.
Copyright@ Bhishma Kukreti , 2/7/2012

Bhishma Kukreti

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                                                      बिगडीं  बेटी से ब्व़े बाबुं दुःख   
 

                                  भीष्म कुकरेती
 

बिसेशुर  - अरे पर ! मि कनाडा मा छौ त क्या ह्व़े ग्याई. अच्काल कनाडा बिटेन दुगड्ड मा आण मा कथगा घंटा लगदन ? फोन मा बतै दीन्दो  त मि चौबीस घंटा मा टोरेन्टो से इख पौंची इ जान्दो.

परमेसुर-  पण भैजि   ! अब मि भरवस मा रौं कि आज ना भोळ ना परस्युं  त सुधरी इ जाली !   

यशोदा (परमेसुर घरवळी ) - पण सुंगरूं दगड़  मांगळ लगैक क्या हूंद !

बिशेसुर- ब्व़े तबि बुल्दी छे कि ए परमेसुर न पिछ्ल्वाड़ी क बाड़ी खयुं च . त्वे तैं  टैम पर कुछ बि नि सुझदी. जब टैम थौ त तीन कुटद्वर छोड़िक ये  गैर गदन दुगड्ड मा  जगा ल्याई अर फिर बच्चा पढ़ाणो बच्चो तै  कुटद्वर म किरायो  पर मकान खूब ल्याई इन ना कि  उखि कोटद्वार मा मकान ले लींद अर इख जाणि दीन्दी. बच्ची दगड मा रौंदी  त त्वे तै वींक चाल चलन पता लग जांद . अब बीस सालू ह्व़े ग्याई वा.

सरवेसुर --.पण परमेसुर भैजि ! चलो बिसेशुर भैजी त कनाडा  छ्या मि त इख दिल्ली मा छयो कि ना ? अब जब आपन फोन कार त कन ऐ गवां हम द्वी भाई ! अरे बेटी कैकी बि ह्वाओ तुमारि या मेरी सब्युं क बरोबर इ च .

यशोदा  (परमेसुर घरवळी ) -  ह्यां बेटी क बबाल इनी करदा त फिर क्या हूंद? भली बात थुका छे जु हम डौंर बजै क  धाई ध्यू  लगान्दा

 बिसेशुर - पण ब्वारी अब त बबाल नि बि होलू पर  बेटी त अणबिवा इ रालि कि ना ?
 
सरवेसुर- भैजि या बात दिल्ली तलक पौंचलि त मेरी बारा सालै  बेटी स्वीटी क बि अणभरवस ह्व़े जालि. कै बि छ्वारा न समणि नि आण .

यशोदा - ए सरवेसुर !  ह्यां बुन्याल बल उख दिल्ली मा त छ्वारो कमी थुका च इ ना सै क्वी त आलो स्वीटी क घिराण मा . मुस्किल त हमारि हुईं च इख उनि बि छ्वारो तादात कम च अर फिर ज़रा जरा कैरिक बात सबि जगा सौरी गे  कि हमारि बेटी जौली कै  ढंग की च.दुगड्ड अर कोट्द्वारा क हरेक नौनु तै पता च की जौली कै किस्मौ नौनी च . क्वी बि जौली क्या हमारो बि ध्वार नि आंदो. 

सरवेसुर- भैजि गाँ ज़िना ?

यशोदा - काण्ड इ त लगीं छन की गाँ जिना बि जौली क बात सौर गे, फैली गे.

बिसेशुर - ये सरवेसुर!  इन कौर तू जौली तै दिल्ली ली जा. उख कै तै बि पता नि होलू अर सैत च जौली उख सुदरि जालि

यशोदा - ना भै कखि तै सरवेसुरै बेटी स्वीटी बि जौली जन ह्वे जालि त लोक ब्वालल की हमन अपण बेटी सुदारणो बान द्युरो इख भ्याज अर द्विराणि क बेटी इ बिगाड़ द्याई

बिसेशुर - अच्छा ! डाक्टर म बि दिखाई ?

परमेसुर- हाँ एक ना पाँच छै डाकटरूं मा दिखै आल.

सरवेसुर- क्या बुलणा छन डाक्टर?

 परमेसुर-ऊँन  क्या बुलण ! सौब बुलणा छन कि फिकर करणै जरुरत नी च .बल या बात त नॉर्मल  च. अर बुलणा छन बल जब तलक  जौली क इच्छा नि होली उ कुछ नि कौर सकदन

यशोदा - हाँ ऊंक ले क्या जाणो च. मौ त मेरी होणि च बर्बाद. मी अब मुख दिखाण लैक बि नि छौं. 

सरवेसुर- पण भाभी जी तुम त हमर कुटुम  मा सबसे समजदार छंवां. हम त तुमि तै समजदार माणदवां . जब तुम तै पता चौली गे छौ त तुमन जौली तै समजाण छौ कि ना?

यशोदा- कनी लगाई मीन आग.

  परमेसुर- हाँ जब वा बारा  बरस की छे त ..तबी बिटेन ...

यशोदा- कति दै हमन समजाई. मेरी ब्व़े न समजाई. म्यार द्वी भुलों न कथगा समजाई

 परमेसुर- हाँ जौली क मामा अर माम्युं न कथगा समजाई

यशोदा - पिछ्ला तीन सालुं  से त वा रोज मेरी मार खाणि च. कबि मी मुठक्यान्द  छौं . कबि थपड्यान्द छौं.

 परमेसुर- एक दै त मीन गुस्सा मा मुछ्यळ न  डामि दे .

बिसेशुर - इथगा ढीठ ह्व़े ग्याई हमारि जौली ?

सरवेसुर- पण दिख्याण मा त वा अणबुल्या नी च .

यशोदा- कन ज्यू जळदो म्यार ! जब मी दूसरों बेट्यूँ तैं  स्याम दै  दिखदु. अर एक हमारि च बुलणो बेटी ...कखि जोग मुक  दिखाण लैक नि राख यीं कुलच्छणि न

परमेशुर- मीन त आस छोडि याल

यशोदा - मेरी दगड्याणि , पछ्याणक वळि जब अपण बेट्यु बारा छ्वीं लगांदन त क्या बीतदी मेरी जिकुड़ी मा. अर सौब औड़ -औडिक मेरी बेटी क बारा मा पुछ्दन . वैबरी त ज्यू बुल्यांद पट खड्यारि द्यूं  यीं जौली तै. पन फिर जब नौ मैना क याद आन्द त फिर ..

ममता (सरवेसुरक घरवळी)  - ये दीदि   !  इन करदवां अब हम सौब समजौला.

यशोदा- अब तुमि लोगूँ सारु च .समजावा  अर सैत च समजाण मा ऐ जावा.

बिसेशुर - अच्छा बुलाओ त सै जौली तै .

सरवेसुर- भाभी जी तुम बीच मा डांटिन ना.

ममता - ये बेटा जौली !  डार्लिंग जौली !

जौली- आंटी आन्द छौ जरा मी द मिस्टीक वैरिओर कु लास्ट पैरा  पढ़णु छौं

बिसेशुर - ऊँ ऊँ  .. यू उपन्यास त आध्यात्मिक च 

ममता - बीस सालक उमर मा यू उपन्यास !

जौली - एस आंटी टेल मी . यू कॉल्ड मी ?

बिसेशुर - बेटा यि क्या सुणना छंवां हम?

जौली - बडा जी ! आईम  अनअवेयर व्हट यू आर हियरिंग

यशोदा- जन बुल्यां तू  द्वी  सालक  बच्ची  छे ! समजिक बि बुलणि च बल व्हट दे   आर हियरिंग व्हट दे  आर लिसनिंग .

जौली - मोंम ! जु तीन तून-ताना  दीणो बुलाई त मी जांदू छौं. उनि बि म्यार क्लब जाणो टैम ह्व़े ग्याई.

सरवेसुर- भाभी जी जरा तुम चुप राओ  ना.

ममता - यू क्लब क्या च ?

जौली - आंटी ये क्लबौ   नौ च - चेस्टीटि चेस्तिती फॉर ऑल  एज

ममता - क्या क्लब ?

यशोदा- अरे ब्रह्मचर्य का नियम  सिखान्दन ये क्लब मा 

बिसेशुर - पण बेटा या उमर त तेरी डेटिंग पर जाणै क च

ममता- ए जौली जिठा जी ठीकी बुलणा छन या उमर त रोज स्याम दै बॉय फ्रेंडु दगड मौज करणै च

जौली - हाँ उख म्यार बि बॉय फ्रेंड छन.

यशोदा- हाँ छन पण सौब ब्रह्मचर्य कु पुजारी छन

जौली - बट व्ह्ट्स रोंग इन ओबेइंग  ब्रह्मचर्य

सर्वेसुर - बेटा अच्काल कु जामाना मा क्वी जवान बेटी डेटिंग छोड़िक ब्रह्मचर्य क छ्वीं  लगान्दी त भौत बदनामी होंद, बेटा! 

ममता - अर इख दुगडा मा इ ना डिल्ली अर कनाडा मा बि हमारो परिवार की बडी बदनामी होली कि हमारी भतीजि अबि तलक ब्रह्मचारिण च

 बिसेशुर - बेटा जब कनाडा मा इन्डियन सुणल कि  तू अबि तलक ब्रह्मचारिण छे त इन्डियन सोसाइटी मा हमारि नाक कटि जालि. हमारो  बणयूँ -बुणयूँ  स्टेटस माटू मा मिल जालु

सर्वेसुर- बेटा तेरी उमर त डेटिंग पर जाणै च .हमन त अपणी स्वीटी तै अबि बिटेन नौनु दगड उठण बिठंळण गिजे याल अर वा बि अब बिगरौ से अपण बॉय फ्रेंडु बारा मा हम तै पूरो बिरतांत सुणान्दी.

यशोदा - याँ इख कम छन ! सी बगल कि कृष्णा मतबल  क्रिस्टी तै देखी ल्याव्दी सुबेर एक बॉय फ्रेंड अर स्याम डै दुसर बॉय फ्रेंड. बॉय फ्रेंड त वा इन बदलिद लड़  जन बुल्यां फिरौक बदलणि ह्वाऊ अर समण्याकि  मिस्टी त हर रोज अपण बॉय फ्रेंड क दगड इख दुगड्ड  मा घुमणि रौंदी अर ऐत्वारो खुणि  सुबेर बस से कोटद्वार हैंको बॉय फ्रेंडो घुमणो चलि जांदी. अर हम तै जळाणो बान जोर से धाई  लगान्दी ," ममी आइ ऐम  गोइंग टु विजिट  माई न्यूअर   बॉय फ्रेंड ऐट  कोट्द्वारा'. अर मी ज्यू मारिक रै जान्दो . या खड़रींक  त  मई   एक्सपीरियंस विद ब्रह्मचारी किताब मा बिज़ी रौंद .

जौली - अछा  ! चचा  ! तुम त अफु  तै रेडिकल अर कम्पोज्ड थिंकर  समजदवां. जरा ब्थाव्दी कि ब्रह्मचर्य पालन मा क्या कमी च ?

सर्वेसुर- ब्रह्मचर्य पालन मा कुछ कमी नी च बस समौ, जगा अर वर्ग या वर्ण को त खयाल करण इ चयेंद कि ना ? 

जौली- कुज्याण ! ननी क टैम पर नौन्यु कुण पाबंदी छे छ्वारों तरफ द्याखो बि ना , ब्व़े क टैम पर नौन्यु कुणि  पाबंदी छे बल छ्वारो दगड नी घुमो अर अब च कि दस दस बॉय फ्रेंड बणाओ. म्यरो इकास्टी क्लब मा अनुशासन भौत सख्त च . मी त क्लब जाणु छौं . स्याम दै आज मी बडा जी  कुण शिकारो रसा आर  कळेजि भूटण  बणौल . मी अबि चल्दो छौं

यशोदा - कळेजि त तीन मेरी खै याल ...

सर्वेसुर- भैजी मै नि लगद जौली हमारी बात सूणलि ....

यशोदा - मतबल मेरी मवासी त घाम लगी कि ना स्या पचीस साल तक ब्रह्मचारिणि  राली त फिर कुज्याण क्वी तैकू दगड ब्यौ बन्द करदो च कि ना . अब त अरेंज्ड मैरिज को ज़माना त रै नि गे कि झूट  सच बोलिक ब्यौ करै लीन्दा . अब त काण्ड लगि गेन ये जमानो पर पैल साल छै मैना डेटिंग पर जाओ फिर कुछ दिन दगड़ी राओ अर तब जैक समज मा ऐ गे त ब्यौ कारो ...अब त अरेंज्ड मैरिज क्या हुंद क्वी नि जाणदो

ममता- दीदि  ! स्याम दै जौली तै फिर समजौला

यशोदा- कुज्याण कुज्याण ..
 
 


Copyright@ Bhishma Kukreti 2/7/2012

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Ek Dhanga ki Atmkatha: A Humorous, Satirical example of Garhwali Fiction
(Review of story collection ‘Ek Dhanga ki Atmkatha’ by Bhagwati Prasad Joshi)
                                    Bhishma Kukreti

[Notes on satire and humor in fictions; satire and humor in Garhwali fictions; satire and humor in Uttarakhandi fictions; satire and humor in Mid Himalayan fictions; satire and humor in Himalayan fictions; satire and humor in North Indian fictions; satire and humor in Indian fictions; satire and humor in SAARC Countries fictions; satire and humor in South Asian fictions; satire and humor in Asian fictions]

     Most of the stories by Bhagwati Prasad Joshi are (mild) humorous and satirical stories. Bhagwati Prasad is an expert in creating situation or telling the situation that readers smile.
          A Dhanga (old bull) tells his life story to the writer. Once upon a time the bull was a strong calf and talented calf having great dreams for life. The young calf enjoys his youth and spends time in politicking. The situation made him rebellion.  Everybody in the Patti (area) came to know about his talent and his rebellion activities. Even the tiger leader of the respect his talent and comes for autograph. The bull says,” Today, I don’t have time”
         The story is an example of best uses of suspense, word play, humor, satire, imagination, depiction of nature, storytelling style, dramatization of a simple situation and transforming the folk song story into modern fiction in Garhwali fiction.
           Story telling style and humorous dialogues are the memorable points of the fiction ‘Ek Dhanga ki Atmkatha’ by Joshi.

Reference-
Dr. Anil Dabral, 2007, Garhwali Gady Parampara

Copyright@ Bhishma Kukreti, 3/7/2012
Notes on satire and humor in fictions; satire and humor in Garhwali fictions; satire and humor in Uttarakhandi fictions; satire and humor in Mid Himalayan fictions; satire and humor in Himalayan fictions; satire and humor in North Indian fictions; satire and humor in Indian fictions; satire and humor in SAARC Countries fictions; satire and humor in South Asian fictions; satire and humor in Asian fictions to be continued….


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चबोड़ इ चबोड़ मा

 

                                     घुघती दगड मुखाभेंट

 
 
                                           भीष्म कुकरेती

 

                मि ड़्यार गाँ जाणु छौ त मेरा पाहड डौट  कौम का मेहता जीन बोली बल - भीषम जी तुम गाँ जाणा छंवां त जरा घुघती क इंटरव्यू लेक  ऐ जैन . घुघती इज इन डेंजर..
 
मीन पूछ - घुघती दगड  इंटरव्यू ? कै छौंद  सात बेटों इखुली बुड्या या पांच लड़क्वळि इखुली बुडड़ी इंटरव्यू क बात ह्वाओ त क्वी बांचल बि !
 
मेहता जीन ब्वाल, "ना ! ना ! अच्काल कै उत्तराखंडी नेट सर्चर तै  इकुलास कटद बूड बुड्यों मा क्वी इंटरेस्ट नी च. ऐना मा अपण बदसूरत अर भौंडी  सूरत देखिक अब सौब तै डौर लगद . अच्काल त उत्तराखंडी नेट सर्चर नेट मा "लुप्त होती गौरया, लुप्त होते हल, लुप्त होते निसुड़ी, लुप्त होते ओखली  "  जन शीर्षकक  लुफ्त उठान्दन .
 
मीन ब्वाल," त मि लुप्त होती संस्कृति पर इ  कुछ माल मसाला लयांदु !"

           मेहता जीन सूत भेद  ख्वाल," न्है ! न्है  ! भै लुप्त होती संस्कृति बि त  हमारो आइना च अर अब मै तैं बि अपण कनफणि सि  सूरत ऐना मा दिखण मा शरम लगद   ......"
 
त  मेहता  जीक  बुल्युं मानणो वजै  से मि अपण ड़्यारम   तीन दिन तलक  घुघती क बाटो जग्वाळणु  रौं. जब  मि छ्वटु थौ  त  घाम आई ना कि घुघती चौक अर सग्वड़ मा घुरण मिसे जांदी छे. पण तीन दिन तलक घुघती नि दिखे. आज सुबेर त ना पण घाम आणों कुछ देर बाद म्यार चौक मा घुघती घूर .
 
मीन घुघती तै पूछ, ए घुघती ! कख जयीं छे  तू ? पैल त हमर चौक मा घुघत्यूँ पिपड़कारो रौंद छौ . तीन दिन बिटेन जग्वाळणु छौ कि तू ऐली "

घुघती न पूछ ," वाह !  तुम त चालीस साल बाद ड़्यार आवो अर हम इख तुमर बान भुकी मोरी जवां है? निठुर मनिख !'
 
मीन ब्वाल," भुकि  किलै? इख दिखदि हमर चौक मा , सग्वड़ मा  कथगा घास च जम्युं . घासौ बीज अर कीड मक्वड़  कम  छन इख? "

" हम घासौ  बीज नि खांदा.  हम घुघती छंवां ना कि मनिख कि जु हमकुण नि बणयू ह्वाओ वै तै बि खै जवां !" घुघती न करकरो ह्वेक जबाब दे
 
मीन पूछ," जन कि  ?"

" जन कि क्या! भेमाता ब्वालो भगवान ब्वालो न मनिखों  कु न मांस मछी, ग्यूं  , चौंळ,  जौ इ ना तमाखू बि न बणयूँ छौ पण तुम मनिख इ सौब खाणा छंवां. हम घुघती तुम मनिखों तरां नि छंवां .हम केवल पहाडो मा जख मनिख रौंदन उखम का बीज या उखाक कीड़ा खांदवां " घुघती न बिंगाई

मीन ब्वाल, "ओ त या बात च !"

" ह्यां तू मेरी जगवाळ किलै छै करणु ? वु त मि पली गौं मा छयाई अर कुज्याण कथगा सालों  मा ए  गां बिटेन  मनिखों गंध आई त मी इनै ऐ ग्यों. बोल में से क्या काम  च ?  "घुघती न पूछ

मीन पूछ," ह्यां मीन सूण बल तुम घुघत्यूँ  जात अब लुप्त होणि च. सै च या बात?"

," मी इथगा त नि जाणदो कि हम घुघती लुप्त होणा छंवां कि ना पण मी इथगा जरुर जाणदो कि गढवाळ का गौं खाली ह्व़े गेन, मनिख नि छन इख,  अर याँ से हम खुणि खाणक नि रै गे."घुघती न समजाई
 
मीन बताई," पण पर्यावरणवादी  जन कि हेमंत ध्यानी, देवेन्द्र कैंथोला , अमरनाथ कान्त, जे.पी. डबराल  जन विद्वान त इनी  लिखणा छन कि घुघती क जात लुप्त होणि च."

" अच्छा !  पर्यावरणवादी बुलणा छन त जरोर हमारि जात खतम होणि इ होली." घुघती न बोलि.
 
मीन बताई," हाँ ! हाँ ! यि सौब लिखणा छन बल घुघती जात खात्मा के कगार पर है . यूँ विद्वानु  लेख अमेरिका क समाचार पत्र अर लाइफ , टाइम, नेचर  जन बडी मैगजीनू  मा छपद."

" हाँ उन त कानो कान मीन बि सूण छौ बल डिल्ली, मुंबई अर कानाडा का कुछ पहाड़ी ''घुघती को लुप्त होने से बचाओ'' क बारा मा भौत फिकरबंद छन अर उख परदेस मा भौत सा काम करणा छन.इन बि सुण्याण मा आइ कि मुंबई मा 'घुघती बचाओ' नामो एक एन.जी.ओ बि खुल्युं च  "
 
मीन उत्साह मा ब्वाल," देखी लि घुघती त्यारा बाना  इ प्रवासी विद्वान् कथगा परशान छना"

" तुम मनुष्य कहीं के ! बड़े चालु हो . खुद इ आग लगाते हो और खुद इ आग की परेशानी  पर भाषण भी पेलते  हो . मनुष्य कहीं के "   घुघती करैंक भौण मा किराई 
 
मीन घंगतोळ मा ब्वाल," मतबल!"

' पैल तुम पहाड़ी गाँव छुड़दां  अर फिर रूणा छंवां  कि घुघती लुप्त होणि च. अरे मेरी इथगा इ जादा चिंता छे त तुमन गाँव छोडि किलै च भै ? प्रवासी पहाड़ी कहीं के " अर घुघती फुर्र  से उड़ी गे

 

 Copyright@ Bhishma Kukreti , 3/7/2012

 

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